• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دین و ارتباطات
    • دوره 29, شماره 61
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دین و ارتباطات
    • دوره 29, شماره 61
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    دلالت‌های تربیت اجتماعی اسلامی در کتاب‌های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی ایران با توجه به مبانی فلسفۀ میان‌فرهنگی

    (ندگان)پدیدآور
    نصیری, فهیمهماهروزاده, طیبهبناهان, مریم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    852.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی-پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف تبیین دلالت‌های تربیت اجتماعی اسلامی با توجه به مبانی فلسفۀ میان‌فرهنگی در کتاب‌های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی ایران انجام شده است. پژوهش از نظر ماهیت، کیفی و از نظر هدف کاربردی است. جهت استخراج مبانی فلسفۀ میان‌فرهنگی، از روش توصیف و تحلیل مبانی نظری و مصاحبه‌های با صاحب‌نظران فلسفۀ میان‌فرهنگی استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌های پژوهش در این قسمت، مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته بود. بدین منظور، نمونه مورد نظر به صورت هدفمند از میان شش نفر از صاحب‌نظران فلسفۀ میان‌فرهنگی که دارای کتاب و مقاله در این زمینه بودند، انتخاب شد. برای پاسخ به پرسش دلالت‌های تربیتی، از روش تحلیلی ـ استنتاجی استفاده شد. یافته‌ها نشان داد، مبانی فلسفۀ میان‌فرهنگی در بحث هستی‌شناسی شامل دو مؤلفه ساختار متحول و متکثر هستی، و معنای متکثر زندگی؛ در بحث معرفت‌شناسی شامل چهار مؤلفه منتشر‌بودن حقیقت، خودشناسی و دیگرشناسی، مفاهمه از طریق گفت‌وگوی مبتنی‌بر استدلال، و برخورداری از ساحتی کثرت‌گرایانه؛ و در بحث مبانی انسان‌شناسی آن شامل چهار مؤلفۀ پیوستگی انسان با طبیعت، اجتماعی‌بودن انسان، برخورداری انسان از آزادی و مسئولیت اجتماعی، و برخورداری ذاتی انسان از فکر و فلسفه؛ و در نهایت در مبحث ارزش‌شناسی دربرگیرندۀ چهار مؤلفه برخورداری از ساحتی نسبی‌گرایانه، برخورداری از ساحتی کثرت‌گرایانه، برخورداری از ساحتی استکبارستیزانه، و برخورداری از ساحتی زیبایی‌شناسانه است. مبانی فلسفۀ میان‌فرهنگی که مورد تأیید اسلام نیز بودند، شامل هشت مبنای اجتماعی‌بودن انسان، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، عدالت، استکبارستیزی، رواداری، اندیشه‌ورزی، تفاهم، و گفت‌وگوست که دلالت‌های تربیتی در سه حیطه اهداف، اصول و روش‌ها براساس آن‌ها استخراج شدند.
    کلید واژگان
    دلالت‌های تربیتی
    تربیت اجتماعی اسلامی
    فلسفۀ میان‌فرهنگی
    کتاب‌های مطالعات اجتماعی
    دوره ابتدایی ایران
    ارتباطات میان فردی
    ارتباطات میان فرهنگی
    آموزش و پرورش
    برنامه ریزی فرهنگ و ارتباطات
    جهانی شدن و جهانی سازی
    دیپلماسی فرهنگی
    سیاست‌گذاری فرهنگ و ارتباطات
    علوم انسانی اسلامی
    فلسفه و فرهنگ و ارتباطات
    کتاب
    کودک
    مطالعات جوانان

    شماره نشریه
    61
    تاریخ نشر
    2022-05-22
    1401-03-01
    ناشر
    دانشگاه امام صادق علیه السلام
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
    دانشیار و عضو هیئت‌علمی گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
    استادیار و عضو هیئت‌علمی گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

    شاپا
    2252-0252
    2588-6460
    URI
    https://dx.doi.org/10.30497/rc.2022.76189
    https://rc.journals.isu.ac.ir/article_76189.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/926669

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • ارزیابی طرح تربیتی حلقه‌های صالحین؛ مورد مطالعه شهرستان دزفول 

      قانع, احمد على؛ فرخی, میثم؛ عصاره نژاد دزفولی, سینا (دانشگاه امام صادق علیه السلام, 2022-05-22)
      پژوهش حاضر در پارادایم کیفی و با استفاده از روش‌های مصاحبۀ عمیق نیمه‌ساخت‌یافته و تحلیل مضمون، به ارزیابی حلقه‌های صالحین شهرستان دزفول پرداخته است. پژوهش در سه محور کلی کودکان، نوجوانان و جوانان در دو زیرمحورِ برنامه‌های ...

    • از تراکنش «صمیمیت» و «مودّت» در اجتماع منزلی تا «ارتباطات اثربخش» در اجتماع مدنی 

      آثاری, حامد؛ همایون, محمد هادی (دانشگاه امام صادق علیه السلام, 2022-02-20)
      این پژوهش به مطالعۀ مفهوم «صمیمیت» در اجتماع منزلی به‌عنوان رمز «اثربخشی ارتباطات خانوادگی» و کمک‌گرفتن از این مشخصه برای اثربخشی دیگر انواع ارتباطات در اجتماع مدنی انسانی می‌پردازد. در این مقاله با کمک‌گرفتن از روش تحقیق ...

    • تدوین الگوی ارتباطات دینی در اندیشه دفاعی امام خمینی(س) 

      مسعودی, امیدعلی (دانشگاه امام صادق علیه السلام, 2022-05-22)
      هدف از این تحقیق، تدوین الگوی صورت‌بندی ارتباطات دینی در اندیشه دفاعی امام خمینی(;) است. روش تحقیق کیفی و از نوع تحلیل مضمون است که با استفاده از روش تنظیم شبکه مضمونی اَتراید و استرلینگ انجام شده است. جامعه آماری در این ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب