دلالتهای تربیت اجتماعی اسلامی در کتابهای مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی ایران با توجه به مبانی فلسفۀ میانفرهنگی
(ندگان)پدیدآور
نصیری, فهیمهماهروزاده, طیبهبناهان, مریمنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف تبیین دلالتهای تربیت اجتماعی اسلامی با توجه به مبانی فلسفۀ میانفرهنگی در کتابهای مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی ایران انجام شده است. پژوهش از نظر ماهیت، کیفی و از نظر هدف کاربردی است. جهت استخراج مبانی فلسفۀ میانفرهنگی، از روش توصیف و تحلیل مبانی نظری و مصاحبههای با صاحبنظران فلسفۀ میانفرهنگی استفاده شد. ابزار گردآوری دادههای پژوهش در این قسمت، مصاحبۀ نیمهساختاریافته بود. بدین منظور، نمونه مورد نظر به صورت هدفمند از میان شش نفر از صاحبنظران فلسفۀ میانفرهنگی که دارای کتاب و مقاله در این زمینه بودند، انتخاب شد. برای پاسخ به پرسش دلالتهای تربیتی، از روش تحلیلی ـ استنتاجی استفاده شد. یافتهها نشان داد، مبانی فلسفۀ میانفرهنگی در بحث هستیشناسی شامل دو مؤلفه ساختار متحول و متکثر هستی، و معنای متکثر زندگی؛ در بحث معرفتشناسی شامل چهار مؤلفه منتشربودن حقیقت، خودشناسی و دیگرشناسی، مفاهمه از طریق گفتوگوی مبتنیبر استدلال، و برخورداری از ساحتی کثرتگرایانه؛ و در بحث مبانی انسانشناسی آن شامل چهار مؤلفۀ پیوستگی انسان با طبیعت، اجتماعیبودن انسان، برخورداری انسان از آزادی و مسئولیت اجتماعی، و برخورداری ذاتی انسان از فکر و فلسفه؛ و در نهایت در مبحث ارزششناسی دربرگیرندۀ چهار مؤلفه برخورداری از ساحتی نسبیگرایانه، برخورداری از ساحتی کثرتگرایانه، برخورداری از ساحتی استکبارستیزانه، و برخورداری از ساحتی زیباییشناسانه است. مبانی فلسفۀ میانفرهنگی که مورد تأیید اسلام نیز بودند، شامل هشت مبنای اجتماعیبودن انسان، مسئولیتپذیری اجتماعی، عدالت، استکبارستیزی، رواداری، اندیشهورزی، تفاهم، و گفتوگوست که دلالتهای تربیتی در سه حیطه اهداف، اصول و روشها براساس آنها استخراج شدند.
کلید واژگان
دلالتهای تربیتیتربیت اجتماعی اسلامی
فلسفۀ میانفرهنگی
کتابهای مطالعات اجتماعی
دوره ابتدایی ایران
ارتباطات میان فردی
ارتباطات میان فرهنگی
آموزش و پرورش
برنامه ریزی فرهنگ و ارتباطات
جهانی شدن و جهانی سازی
دیپلماسی فرهنگی
سیاستگذاری فرهنگ و ارتباطات
علوم انسانی اسلامی
فلسفه و فرهنگ و ارتباطات
کتاب
کودک
مطالعات جوانان
شماره نشریه
61تاریخ نشر
2022-05-221401-03-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.دانشیار و عضو هیئتعلمی گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
استادیار و عضو هیئتعلمی گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
شاپا
2252-02522588-6460
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
ارزیابی طرح تربیتی حلقههای صالحین؛ مورد مطالعه شهرستان دزفول
قانع, احمد على؛ فرخی, میثم؛ عصاره نژاد دزفولی, سینا (دانشگاه امام صادق علیه السلام, 2022-05-22)پژوهش حاضر در پارادایم کیفی و با استفاده از روشهای مصاحبۀ عمیق نیمهساختیافته و تحلیل مضمون، به ارزیابی حلقههای صالحین شهرستان دزفول پرداخته است. پژوهش در سه محور کلی کودکان، نوجوانان و جوانان در دو زیرمحورِ برنامههای ...
-
از تراکنش «صمیمیت» و «مودّت» در اجتماع منزلی تا «ارتباطات اثربخش» در اجتماع مدنی
آثاری, حامد؛ همایون, محمد هادی (دانشگاه امام صادق علیه السلام, 2022-02-20)این پژوهش به مطالعۀ مفهوم «صمیمیت» در اجتماع منزلی بهعنوان رمز «اثربخشی ارتباطات خانوادگی» و کمکگرفتن از این مشخصه برای اثربخشی دیگر انواع ارتباطات در اجتماع مدنی انسانی میپردازد. در این مقاله با کمکگرفتن از روش تحقیق ...
-
تدوین الگوی ارتباطات دینی در اندیشه دفاعی امام خمینی(س)
مسعودی, امیدعلی (دانشگاه امام صادق علیه السلام, 2022-05-22)هدف از این تحقیق، تدوین الگوی صورتبندی ارتباطات دینی در اندیشه دفاعی امام خمینی(;) است. روش تحقیق کیفی و از نوع تحلیل مضمون است که با استفاده از روش تنظیم شبکه مضمونی اَتراید و استرلینگ انجام شده است. جامعه آماری در این ...




