مطالعهای نئوفرمالیستی بر نمایش لحظۀ معجزه در سینما از دیدگاه مسیحیت
(ندگان)پدیدآور
گهربخش, محمد جوادسعداللهی, بابکقرهداغی, فرنازرستمی, پدرامنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
توانایی سینما در بهتصویرکشیدن تصاویر ماورایی و متافیزیکی سبب شده است سینما و دین از ابتدای تاریخ سینما رابطۀ نزدیکی با یکدیگر داشته باشند. معجزه بهعنوان یکی از ارکان اصلی ادیان آسمانی در اثبات گفتار پیامبران و نیز راهی برای ایمان به خدا، از طریق این قابلیت سینما به نمایش درآمده است. این پژوهش با تعریف معجزه از دیدگاه مسیحیت و نیز یافتن سه عامل مشترک برای شناخت لحظۀ معجزه یعنی چیستی قانون طبیعت، چیستی نقض قانون طبیعت و عامل معجزه، در تلاش بوده است تا چگونگی نمایش این مفاهیم را در سینما مشخص کند. در این راستا با انجام تحلیلی نئوفرمالیستی در فیلمهای «اردت» و «مسیر سبز» برای نمونه پژوهش، نمایش لحظۀ معجزه مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد عواملی که شناخت لحظۀ معجزه را ممکن میکنند، در المانهای سبکی و فرمی سینما نیز قابل تشخیص هستند و این المانها به هنگام وقوع معجزه دچار دگرگونی در ساختار خود میشوند.
کلید واژگان
لحظۀ معجزهسینما
نئوفرمالیست
مسیحیت
دینداری
دین و رسانه
دین و فرهنگ و ارتباطات
سینما
مطالعات ادیان
مهدویت
نشانهشناسی
هنر
شماره نشریه
61تاریخ نشر
2022-05-221401-03-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسیارشد سینما، دانشکده سینما تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران.دانشجوی کارشناسیارشد سینما، دانشکده سینما تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران.
دانشجوی کارشناسیارشد ادبیات نمایشی، دانشکده هنرهای نمایشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
دانشجوی کارشناسیارشد سینما، دانشکده سینما تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران.
شاپا
2252-02522588-6460




