• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دین و ارتباطات
    • دوره 29, شماره 61
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دین و ارتباطات
    • دوره 29, شماره 61
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی طرح تربیتی حلقه‌های صالحین؛ مورد مطالعه شهرستان دزفول

    (ندگان)پدیدآور
    قانع, احمد علىفرخی, میثمعصاره نژاد دزفولی, سینا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    928.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی-پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر در پارادایم کیفی و با استفاده از روش‌های مصاحبۀ عمیق نیمه‌ساخت‌یافته و تحلیل مضمون، به ارزیابی حلقه‌های صالحین شهرستان دزفول پرداخته است. پژوهش در سه محور کلی کودکان، نوجوانان و جوانان در دو زیرمحورِ برنامه‌های اجراشده و موانع اجرای برنامه‌ها انجام‌ گرفته است. نمونه‌ای از این برنامه‌ها و موانع در محور کودکان عبارتند از: برنامه‌ها: داستان‌گویی متناسب با سن کودک، اخلاق نظری تشکیلاتی، جهت‌دهی به استعدادها؛ موانع: تأثیر منفی فضاهای بیرون از حلقه، وجود الگوهای نامناسب، کمبود نیروی انسانی سرگروه. همچنین نمونه‌ای از برنامه‌ها و موانع محور نوجوانان عبارتند از: برنامه‌ها: کتاب‌خوانی، ترسیم جبهه حق و باطل، تشکیلات درون‌حلقه‌ای. موانع: تأثیر مخرب مدارس، نبود سازوکاری مطلوب برای جذب و تثبیت، دعوت‌نکردن افراد متخصص. در نهایت نمونه‌ای از برنامه‌ها و موانع محور جوانان عبارتند از: برنامه‌ها: خودآگاهی‌بخشی به متربیان در مسیر رشد، برنامه‌های تشکیلاتی درون مساجد، دعوت اساتید به حلقه‌ها. موانع: کمبود نیروی انسانی سرگروه، بی‌توجهی نهادینه‌شده به تربیت تشکیلاتی، مشکلات شغلی‌ـ معیشتی سرگروه‌های حلقه‌های جوانان؛ در نهایت می‌توان به این نتیجه دست یافت که به‌رغم اجرای بخش قابل‌توجهی از برنامه‌های مذکور در اسناد بالادستی، حلقه‌های صالحین شهرستان دزفول با مشکلات متعددی در این مسیر روبه‌رو هستند که برای ادامۀ حرکت در مسیر سیاست‌گذاری این طرح، لازم است به رفع آن‌ها پرداخته شود.
    کلید واژگان
    تربیت
    حلقه‌های صالحین
    سیاست‌گذاری فرهنگی
    شهرستان دزفول
    کودکان
    نوجوانان
    جوانان
    ارتباطات آئینی
    ارتباطات سنتی
    ارتباطات گروهی
    ارتباطات میان فردی
    دین‌داری
    سیاست‌گذاری فرهنگ و ارتباطات
    کودک
    مدیریت فرهنگ و ارتباطات
    مسجد
    مطالعات جوانان
    مهندسی فرهنگی
    وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    شماره نشریه
    61
    تاریخ نشر
    2022-05-22
    1401-03-01
    ناشر
    دانشگاه امام صادق علیه السلام
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار و عضو هیئت‌علمی گروه فقه و مبانی حقوق دانشکده الهیات و معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، تهران، ایران .
    استادیار و عضو هیئت‌علمی گروه ارتباطات و مطالعات فرهنگی دانشکده رفاه تهران، تهران، ایران.
    دانشجوی دکتری رشته سیاست‌گذاری فرهنگی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه‌ا‌لسلام، تهران، ایران .

    شاپا
    2252-0252
    2588-6460
    URI
    https://dx.doi.org/10.30497/rc.2022.76185
    https://rc.journals.isu.ac.ir/article_76185.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/926665

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • از تراکنش «صمیمیت» و «مودّت» در اجتماع منزلی تا «ارتباطات اثربخش» در اجتماع مدنی 

      آثاری, حامد؛ همایون, محمد هادی (دانشگاه امام صادق علیه السلام, 2022-02-20)
      این پژوهش به مطالعۀ مفهوم «صمیمیت» در اجتماع منزلی به‌عنوان رمز «اثربخشی ارتباطات خانوادگی» و کمک‌گرفتن از این مشخصه برای اثربخشی دیگر انواع ارتباطات در اجتماع مدنی انسانی می‌پردازد. در این مقاله با کمک‌گرفتن از روش تحقیق ...

    • تدوین الگوی ارتباطات دینی در اندیشه دفاعی امام خمینی(س) 

      مسعودی, امیدعلی (دانشگاه امام صادق علیه السلام, 2022-05-22)
      هدف از این تحقیق، تدوین الگوی صورت‌بندی ارتباطات دینی در اندیشه دفاعی امام خمینی(;) است. روش تحقیق کیفی و از نوع تحلیل مضمون است که با استفاده از روش تنظیم شبکه مضمونی اَتراید و استرلینگ انجام شده است. جامعه آماری در این ...

    • اصول حاکم بر ارتباطات کلامی میان فردی از دیدگاه قرآن کریم 

      پدیدآور نامشخص (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 2006-10-23)
      ارتباطات، به عنوان یکى از شاخه هاى جوان علوم اجتماعى، از دیر باز و به ویژه پس از جنگ جهانى دوم مورد توجه دانشمندان رشته هاى گوناگون علوم انسانى قرار گرفته است. ارتباطات، نخست به عنوان «انتقال اطلاعات» و سپس به عنوان «اقناع» ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب