ارزیابی نسل نوین کتاب های آموزش زبان با اهداف تخصصی «سمت»: دیدگاه گروه های ذینفع در سطوح کلان، میانی وخُرد
(ندگان)پدیدآور
تقدمی, محمد شاهیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نیازسنجی از ارکان اساسی هر دورۀ آموزشی است و یافتههای آن نقش غیرقابل-انکاری را در شکلگیری دوره و تمامی اجزای آن دارد.نیازسنجی محدود به قبل از راه-اندازی دورههای آموزشی نیست و میتواند در طول و یا پس از پایان دوره نیز مثمرثمر باشد و اطلاعات لازم را برای ارزیابی، بازبینی و به-روزرسانی آن فراهم آورد. از این رو، پژوهش حاضر، بر آن بود تا نظرات گروههای ذینفع در سطوح کلان، میانی و خُرد را در ارتباط با نسل نوین محتوای آموزشی دورههای آموزش زبان با اهداف تخصصی سمت، مورد ارزیابی قرار دهد و به بررسی تفاوتهای احتمالی این نسل از کتابها با کتابهای قدیمیتر این سازمان بپردازد. در این پژوهش، از روش تحقیق کیفی- ترتیبی استفاده شد. با بهرهگیری از مصاحبههای کیفی نیمهساختارمند مبتنی بر چارچوب نظری بالدف و کپلان (2005)، دیدگاه رئیس پژوهشکده، مدیر پژوهش وارزیابی، مدیر پیشین پژوهش وارزیابی، مدیر و ارزیابان گروه تخصصی آموزش زبان با اهداف تخصصی، اساتید و دانشجویان در ارتباط با کتابهای نسل نوین آموزش زبان با اهداف تخصصی سمت مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج آن با بهره-گیری از تحلیل محتوا بهصورت کیفی گزارش شد. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که علیرغم تفاوت و گاه تناقض دیدگاه ذینفعان در سطوح مختلف راجع به جنبههای مختلف این نسل از کتابها، تغییرات قابل توجه و مثبتی در زمینۀ نیازسنجی، انتخاب متون و شیوۀ ارائه و تمرین مهارتهای خواندن، واژگان، دستور زبان و ترجمه نسبت به کتابهای نسلهای پیشین صورت گرفته است. در پایان، به اشارات نظری و عملی این پژوهش پرداخته شده است.
کلید واژگان
"آموزش زبان با اهداف تخصصی""سمت"
"ارزیابی دورههای آموزشی"
"به روزرسانی دورههای آموزشی"
"کتاب درسی دانشگاهی"
شماره نشریه
49تاریخ نشر
2022-02-201400-12-01
ناشر
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مطالعات زبانی، پژوهشکدۀ تحقیق و توسعۀ علوم انسانی «سمت»، تهران، ایرانشاپا
2676-75032676-7511




