• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
    • دوره 25, شماره 49
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
    • دوره 25, شماره 49
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی نسل نوین کتاب های آموزش زبان با اهداف تخصصی «سمت»: دیدگاه گروه های ذینفع در سطوح کلان، میانی وخُرد

    (ندگان)پدیدآور
    تقدمی, محمد شاهین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    860.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    نیازسنجی از ارکان اساسی هر دورۀ آموزشی است و یافته‌های آن نقش غیر‌قابل-انکاری را در شکل‌گیری دوره و تمامی اجزای آن دارد.نیازسنجی محدود به قبل از راه-اندازی دوره‌های آموزشی نیست و می‌تواند در طول و یا پس از پایان دوره نیز مثمرثمر باشد و اطلاعات لازم را برای ارزیابی، بازبینی و به-روز‌رسانی آن فراهم آورد. از این رو، پژوهش حاضر، بر آن بود تا نظرات گروه‌های ذینفع در سطوح کلان، میانی و خُرد را در ارتباط با نسل نوین محتوای آموزشی دوره‌های آموزش زبان با اهداف تخصصی سمت، مورد ارزیابی قرار دهد و به بررسی تفاوت‌های احتمالی این نسل از کتاب‌ها با کتاب‌های قدیمی‌تر این سازمان بپردازد. در این پژوهش، از روش تحقیق کیفی- ترتیبی استفاده شد. با بهره‌گیری از مصاحبه‌های کیفی نیمه‌ساختارمند مبتنی بر چارچوب نظری بالدف و کپلان (2005)، دیدگاه رئیس پژوهشکده، مدیر پژوهش وارزیابی، مدیر پیشین پژوهش وارزیابی، مدیر و ارزیابان گروه تخصصی آموزش زبان با اهداف تخصصی، اساتید و دانشجویان در ارتباط با کتاب‌های نسل نوین آموزش زبان با اهداف تخصصی سمت مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج آن با بهره-گیری از تحلیل محتوا به‌صورت کیفی گزارش شد. یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که علیرغم تفاوت و گاه تناقض دیدگاه ذینفعان در سطوح مختلف راجع به جنبه‌های مختلف این نسل از کتاب‌ها، تغییرات قابل توجه و مثبتی در زمینۀ نیازسنجی، انتخاب متون و شیوۀ ارائه و تمرین مهارت‌های خواندن، واژگان، دستور زبان و ترجمه نسبت به کتاب‌های نسل‌های پیشین صورت گرفته است. در پایان، به اشارات نظری و عملی این پژوهش پرداخته شده است.
    کلید واژگان
    "آموزش زبان با اهداف تخصصی"
    "سمت"
    "ارزیابی دوره‌های آموزشی"
    "به روزرسانی دوره‌های آموزشی"
    "کتاب درسی دانشگاهی"

    شماره نشریه
    49
    تاریخ نشر
    2022-02-20
    1400-12-01
    ناشر
    سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
    Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه مطالعات زبانی، پژوهشکدۀ تحقیق و توسعۀ علوم انسانی «سمت»، تهران، ایران

    شاپا
    2676-7503
    2676-7511
    URI
    https://dx.doi.org/10.30487/rwab.2022.547751.1495
    http://jut.samt.ac.ir/article_250965.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/913275

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب