مؤلفه های خلاقیت در صنایع خلاق: مطالعه موردی گروه کامکارها
(ندگان)پدیدآور
محمدی نوسودی, سندوسبهار, مهرینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
طی چند دهه گذشته، صنایع خلاق به بخش مهمی از اقتصاد جهانی تبدیل شدهاند. صنایع خلاق و بهویژه صنعت موسیقی را میتوان بهعنوان بهرهبرداری تجاری از دانش هنری در نظر گرفت. صنایع موسیقی بهعنوان بخشی از صنایع خلاق، نمونهای آشکار از تغییرات اجتماعی-اقتصادی معاصر هستند که از صنایع تولیدی به سمت کسبوکارهای مبتنی بر دانش و خلاقیت حرکت میکنند. هدف اصلی پژوهش حاضر واکاوی مؤلفه های خلاقیت در صنایع خلاق با تأکید بر گروه کامکارهاست. در این راستا دادههای پژوهش از ترکیبی از روشهای مطالعه اسنادی و تحلیل تماتیک گردآوری شدهاند. نتایج پژوهش حاضر مؤید ده مؤلفه اصلی در فعالیتهای گروه کامکارها در راستای ترویج صنایع خلاق هستند که عبارتاند از: برقراری ارتباط دوجانبه بین موسیقی کردی و موسیقی ایرانی، ترویج و ارتقا سازهای محلی و ایرانی، استفاده از زبانهای کردی و فارسی در آهنگها، شیوه انتخاب پوشش در اجراها، عضویت زنان در گروه، هم راستا بودن عضویت گروهی و خلاقیت فردی، همکاری با سایر گروهها و خوانندهها، آموزش موسیقی، برگزاری کنسرت در مناطق مختلف و ارتقای وجه اجتماعی گروه با انجام کارهای عامالمنفعه. نتایج پژوهش حاضر مؤید این نکته هستند که در فعالیت کامکارها تعامل دائمی بین امر کلی و امر جزئی مشاهده میشود. امر کلی در اینجا موسیقی ملی ایرانی و امر جزئی موسیقی محلی کردی است. کامکارها با ترکیب این دو سبک موسیقایی توانستهاند پایهگذار سبکی نوین باشند که مؤلفههای هر دو سبک موسیقایی را داشته باشد.
کلید واژگان
خلاقیتصنایع خلاق
کامکارها
موسیقی
موسیقی ایرانی
موسیقی کردی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2022-02-201400-12-01
ناشر
دانشکده علوم اجتماعیTehran University, Faculty of Social Science
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای علوم ارتباطات دانشگاه تهراندانشگاه تهران




