• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 9, شماره دو- پیاپی 20
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 9, شماره دو- پیاپی 20
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اهمیت و نقش مشترکات و پیوندهای زبانی در آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‏زبانان (مطالعه‌ی موردی زبان‏آموزان هندی و اردوزبان)

    (ندگان)پدیدآور
    پورمحمدی املشی, نصرالهغفوریان, مریم
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مسئله‌ی آموزش زبان همواره براساس دستور یا واژه بوده است و این دو به مهارت‏های ارتباطی معنا می‌بخشند. ازآنجا که در فرایند یادگیری زبان دوم، وسعت دادن دایره‌ی واژگان تکنیک است، بنابراین آموزش هرچه بیشتر واژگان مشترک زبان اول و زبان دومی که زبان‏آموز قصد یادگیری آن را دارد، ضروری و در تسریع امر آموزش بسیار مهم است. بخش قابل‌توجهی از واژگان هندی (سانسکریت) و زبان میانجیِ اردو با زبان فارسی، مشترک و هم‏ریشه هستند. بنابراین، ریشه‏شناسی و یادگیری واژگان مشترک به افزایش دانش واژگانی اردوزبانان کمک می‏کند. شناخت تحولات زبانی در سطح آوایی، واجی و واژگانی زبان فارسی و شبه‏قاره نشان می‏دهد که چگونه شناخت ریشه‏ها و واژگان مشترک دو زبان، افرایش، کاهش و تغییر معنای آن‏ها در سیر تحولات تا به امروز در کاربرد واژه‏ها توسط زبان‏آموز، پس از یادگیری در فواصل مختلف بااهمیت و مؤثر است. ما چگونگی نحوه‌ی تولید آوا و انواع تلفظ را هم بررسی کردیم. جامعه‌ی آماری حدود ده نفر از زبان‌آموزان شبه‏قاره‌ی دانشگاه بین‏المللی قزوین بودند. واژگان از دو طریق ریشه‏شناسی و ارائه‌ی واژگان مشترک به آن‏ها تدریس شد. نتایج این بررسی نشان‌دهنده‌ی تأثیر قابل‌توجه واژگان مشترک در افزایش دانش واژگانی در حافظه‌ی کوتاه‏‏مدت و بلندمدت آن‏هاست.
    کلید واژگان
    زبان فارسی
    هندی
    اردو
    ریشه‌ی واژگان
    واژگان مشترک

    شماره نشریه
    20
    تاریخ نشر
    2020-09-22
    1399-07-01
    ناشر
    دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
    Imam Khomeini International University
    سازمان پدید آورنده
    نویسنده‌ی مسئول، دانشیار گروه تاریخ، دانشگاه بین‏ المللی امام خمینی(ره)
    پژوهشگر پسا دکتری دانشگاه بین‏ المللی امام خمینی(ره)

    شاپا
    2322-5394
    2676-3354
    URI
    https://dx.doi.org/10.30479/jtpsol.2022.15248.1524
    https://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_2573.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/912876

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب