دوره 22, شماره 3
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
مرور نظاممند مسائل اجتماعی ایران : بازه زمانی 1380 الی 1400
(انجمن جامعه شناسی ایرانIranian Sociological of Association, 2021-09-23)مسائل اجتماعی، واقعیتی چندوجهی-چندبعدی در جامعه انسانی و حاصل دیالکتیک بین عاملیتو ساختارهاست، نتیجه گامهای کج و انحرافی به ظهور آفتی اجتماعی علیه ارزش و هنجارهای انسانی شده است. جامعه ایرانی نیز گونههایی از مسائل اجتماعی ...
-
مطالعه کیفی مناسبات بین ذینفعان طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا در شهر تهران (مطالعه موردی بازار بزرگ تهران)
(انجمن جامعه شناسی ایرانIranian Sociological of Association, 2021-09-23)این مطالعه با هدف بررسی مناسبات بین ذینفعان طرح ترافیک و آلودگی هوا انجام شده است. روش تحقیق، کیفی و جامعه مورد مطالعه کلیة ذینفعان طرح ترافیک و آلودگی هوا در محدوده بازار بزگ تهران بودند. روش نمونه گیری هدفمند و ابزار ...
-
مردانگی های ایرانی در فضای مجازی: سنخ ها، گفتمان ها و منازعات
(انجمن جامعه شناسی ایرانIranian Sociological of Association, 2021-09-23)مردانگی بهعنوان قالبی ارزشی، هنجاری و رفتاری به درجات زیادی برآمده از روابط گفتمانی است. بسط شبکههای اجتماعی مجازی در دهه اخیر زمینه تکثر و صفآرایی گفتمانهای رقیبی از مردانگی را مهیا ساخته است. با اتکا به روش قومنگاری ...
-
نقد آیندهپژوهی در علوم اجتماعی (با تأکید بر ایران)
(انجمن جامعه شناسی ایرانIranian Sociological of Association, 2021-09-23)اجتماعی را بررسی و نقد کند. از دو منظر کلی به این نقد پرداخته میشود. نقد روششناختی که مباحث روششناسی و فلسفۀ علوم اجتماعی با تأکید بر رویکرد رئالیسم انتقادی را پیش میکشد و نقدی با رویکرد جامعهشناسی مردممدار. از اینرو ...
-
درآمدی بر روش تحلیل تطبیقیـتاریخی در ارتباط با موضوع دموکراسی در ایران
(انجمن جامعه شناسی ایرانIranian Sociological of Association, 2021-09-23)روش تحلیل تطبیقیـتاریخی یا (CHA) یکی از مهمترین و کارآمدترین روشهای تحقیق در علوم اجتماعی معاصر است که بهنظر میرسد، امکان بسط و گسترش آنچه سی. رایت میلز از «تخیل جامعهشناختی» مراد مینمود را مهیا میکند. تدا اسکاچپول ...
-
تغییر ساختار حوزه عمومی روحانیون در عصر صفویه: تحول نظری •
(انجمن جامعه شناسی ایرانIranian Sociological of Association, 2021-09-23)سلسله صفویان اوایل قرن شانزدهم (1501م) در ایران مستقر شد. استقرار سلسله صفویه به شکلگیری دو حوزه عمومی موازی، همکار و رقیب منجر شد: حوزه عمومی دیوانی و حوزه عمومی روحانیون. علما، مجتهدان و آخوندها با تأسیس حوزه عمومی ...