| dc.contributor.author | قمری, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | صفارپور, افسانه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1401-04-10T20:26:09Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-07-01T20:26:09Z | |
| dc.date.available | 1401-04-10T20:26:09Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-07-01T20:26:09Z | |
| dc.date.issued | 2022-01-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-11-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2022-01-03 | en_US |
| dc.date.submitted | 1400-10-13 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | قمری, محمد, صفارپور, افسانه. (1400). مدلیابی روابط ساختاری شناخت اجتماعی و سبکهای هویت با رفتارهای خودآسیبرسان با میانجیگری شفقت به خود در نوجوانان. دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی, 10(2)doi: 10.30473/sc.2022.62362.2733 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2322-3782 | |
| dc.identifier.issn | 2322-4312 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30473/sc.2022.62362.2733 | |
| dc.identifier.uri | https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_8450.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/909357 | |
| dc.description.abstract | خودآسیبرسانی مکانیسمی که نوجوانان برای محافظت از خود شکنندهشان در مقابل فشارهای این دوره از آن استفاده میکنند و اغلب موجب آسیب جدی جسمی و روانی به خود میشوند. برای جلوگیری یا کاهش این رفتارها در نوجوانان، لازم است ابتدا اطلاعات مناسب در مورد این ساختار بدست آورده و عوامل مؤثر بر آنها را شناسایی نمود. براین اساس پژوهش حاضر با هدف مدلیابی روابط ساختاری شناخت اجتماعی و سبکهای هویت با رفتارهای خودآسیبرسان با میانجیگری شفقت به خود در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی نوجوانان 16-14 سال که در سال تحصیلی 1400-99 در مدارس دولتی شهر کرج مشغول به تحصیل بودند، که 247 نفر به صورت اینترنتی و از طریق شبکههای مجازی به صورت در دسترس با استفاده از پرسشنامههای سبکهای هویت (برزونسکی، 1989) شناخت اجتماعی (نجاتی، و همکاران، 1397) رفتار خودآسیبرسان (کلونسکی و گلن، 2009) شفقت به خود (نف، 2003)، مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتههای بدست آمده از ارزیابی مدل پیشنهادی به روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS23 و Smart PLS3 نشان داد اثر مستقیم و منفی سبکهای هویت (01/0>P)، و شفقت به خود (05/0>P) بر رفتارهای خود آسیبرسان معنادار است. اثرمستقیم و منفی شناخت اجتماعی بر رفتارهای خود آسیبرسان معنادار است (05/0>P)، اما اثرغیرمستقیم شناخت اجتماعی بر رفتارهای خودآسیبرسان معنادار نیست. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه پیام نور | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Social Cognition | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30473/sc.2022.62362.2733 | |
| dc.subject | "شناخت اجتماعی" | fa_IR |
| dc.subject | "سبکهای هویت" | fa_IR |
| dc.subject | "رفتارهای خودآسیب رسان" | fa_IR |
| dc.subject | "شفقت به خود" | fa_IR |
| dc.subject | "نوجوانان" | fa_IR |
| dc.title | مدلیابی روابط ساختاری شناخت اجتماعی و سبکهای هویت با رفتارهای خودآسیبرسان با میانجیگری شفقت به خود در نوجوانان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری رشته مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 2 | |