• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مدل‌یابی روابط ساختاری شناخت اجتماعی و سبک‌های هویت با رفتارهای خودآسیب‌رسان با میانجی‌گری شفقت به خود در نوجوانان

    (ندگان)پدیدآور
    قمری, محمدصفارپور, افسانه
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    خودآسیب‌رسانی مکانیسمی که نوجوانان برای محافظت از خود شکننده‌شان در مقابل فشارهای این دوره از آن استفاده می‌کنند و اغلب موجب آسیب جدی جسمی و روانی به خود می‌شوند. برای جلوگیری یا کاهش این رفتارها در نوجوانان، لازم است ابتدا اطلاعات مناسب در مورد این ساختار بدست آورده و عوامل مؤثر بر آنها را شناسایی نمود. براین اساس پژوهش حاضر با هدف مدل‌یابی روابط ساختاری شناخت اجتماعی و سبک‌های هویت با رفتارهای خودآسیب‌رسان با میانجی‌گری شفقت به خود در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش همبستگی از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی نوجوانان 16-14 سال که در سال تحصیلی 1400-99 در مدارس دولتی شهر کرج مشغول به تحصیل بودند، که 247 نفر به صورت اینترنتی و از طریق شبکه‌های مجازی به صورت در دسترس با استفاده از پرسشنامه‌های سبک‌های هویت (برزونسکی، 1989) شناخت اجتماعی (نجاتی، و همکاران، 1397) رفتار خودآسیب‌رسان (کلونسکی و گلن، 2009) شفقت به خود (نف، 2003)، مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته‌های بدست آمده از ارزیابی مدل پیشنهادی به روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS23 و Smart PLS3 نشان داد اثر مستقیم و منفی سبک‌های هویت (01/0>P)، و شفقت به خود (05/0>P) بر رفتارهای خود آسیب‌رسان معنادار است. اثرمستقیم و منفی شناخت اجتماعی بر رفتارهای خود آسیب‌رسان معنادار است (05/0>P)، اما اثرغیرمستقیم شناخت اجتماعی بر رفتارهای خودآسیب‌رسان معنادار نیست.
    کلید واژگان
    "شناخت اجتماعی"
    "سبک‌های هویت"
    "رفتارهای خودآسیب رسان"
    "شفقت به خود"
    "نوجوانان"

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2022-01-21
    1400-11-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر، ایران.
    دانشجوی دکتری رشته مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.

    شاپا
    2322-3782
    2322-4312
    URI
    https://dx.doi.org/10.30473/sc.2022.62362.2733
    https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_8450.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/909357

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب