پیشایندهای بهکارگیری کلانداده برای نوآوری در فعالیتهای بازاریابی
(ندگان)پدیدآور
امینی, مائدهجعفری, سید محمدباقرمحمدیان, ایوبکریمی, آصف
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با بهرهگیری از کلانداده، میتوان از روندهای آینده بازار و ترجیحات مشتریان آگاهی دقیقی پیدا کرد و بر این اساس به نوآوری در فعالیتهای بازاریابی اقدام کرد. اما، بهمنظور بهرهگیری از این فناوری جدید در حوزه بازاریابی به عناصر و عواملی نیاز است. در این راستا، در ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ به شناسایی پیشایندهای لازم بهمنظور بهکارگیری کلانداده در فعالیتهای بازاریابی پرداخته شده است. این پژوهش به روش ﮐﯿﻔﯽ و ﺑﺎ اﺳﺘﺮاﺗﮋی تحلیل مضمون و بهرهگیری از ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ با متخصصان این حوزه، انجام گرفته است. افراد مورد مطالعه ﭘﮋوﻫﺶ، 18 متخصص در زمینه داده و بازاریابی دیجیتال ﺑﻮدﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ روش نمونهگیری ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. با تحلیل مصاحبهها، 6 مفهوم اصلی و 17 مفهوم فرعی شناسایی شدند. یافتهها ﻧﺸﺎن میدهند که پیشایندها شامل فرهنگ دادهمحور، مهارتهای دادهمحور، ایجاد نظامهای دادهای، تأمین پویای منابع، قابلیتهای بازاریابی دادهمحور و درک و حمایت مدیریت ارشد هستند. نتایج این پژوهش میتواند بهمنظور ارزیابی آمادگی بهکارگیری کلانداده در فعالیتهای بازاریابی سازمانها، در راستای توسعه و بهبود محصولات و خدمات و تجربه بهتر مشتریان آنها بهکار رود.
کلید واژگان
کلاندادهتجزیهوتحلیل بازاریابی
پیشایندها
تحلیل مضمون
نوآوری در بازاریابی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2021-08-231400-06-01
ناشر
انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، بخش مدیریت بازرگانی و کسبوکار ، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایراندانشیار، بخش مدیریت صنعتی و فناوری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
استادیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استادیار، بخش مدیریت بازرگانی و کسبوکار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران