اثر صرفههای مقیاس و تنوع بر صادرات صنعت خودروی ایران
(ندگان)پدیدآور
خلیلی اصل, مریمخدادادکاشی, فرهادراسخی, سعیدشاه حسینی, سمیه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در نظریه سنتی تجارت بین الملل تجارت بین کشورها و میزان موفقیت آنها صرفاً بر اساس میزان منابع در دسترس توضیح داده میشد اما در نظریه جدید تجارت بین الملل نقش عواملی همچون صرفه های مقیاس و تنوع مورد توجه قرار گرفته است. هدف اصلی مقاله ی حاضر بررسی تأثیر صرفه های مقیاس و تنوع بر صادرات صنعت خودروی ایران به شرکای عمده تجاری در بازه زمانی 1381 تا 1397 میباشد. برای برآورد صرفه های مقیاس در صنعت خودرو از تابع تولید ترانسلوگ و برای اندازه گیری میزان تنوع در محصولات صادراتی این صنعت از شاخص تنوع فینسترا استفاده شد. تابع تولید ترانسلوگ از طریق روش رگرسیون بهظاهر نامرتبط تکراری برآورد و مدل تجارت با استفاده از تکنیک پانل دیتای پویا با روش گشتاورهای تعمیم یافته با داده های تلفیقی برآورد شدند. نتایج دلالت بر آن داشت که صرفههای مقیاس و تنوع تأثیر مثبت بر صادرات صنعت خودروی ایران دارند.
کلید واژگان
صادراتصرفههای مقیاس
تنوع
صنعت خودروی ایران
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2022-02-201400-12-01
ناشر
دانشگاه سمنانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایراناستاد گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
استاد گروه اقتصاد، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران



