نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصالحی, پیمانهfa_IR
dc.date.accessioned1401-01-30T17:46:12Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-04-19T17:46:12Z
dc.date.available1401-01-30T17:46:12Zfa_IR
dc.date.available2022-04-19T17:46:12Z
dc.date.issued2022-03-21en_US
dc.date.issued1401-01-01fa_IR
dc.date.submitted2021-10-10en_US
dc.date.submitted1400-07-18fa_IR
dc.identifier.citationصالحی, پیمانه. (1401). روایت از روزن گفت‌وگو: تحلیل طرح‌های تاریخ ‌شفاهی کتابداری‌ و اطلاع‌رسانی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 33(1), 72-90. doi: 10.30484/nastinfo.2021.3014.2088fa_IR
dc.identifier.issn2252-0503
dc.identifier.issn2383-322X
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30484/nastinfo.2021.3014.2088
dc.identifier.urihttp://nastinfo.nlai.ir/article_2715.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/895394
dc.description.abstractهدف: بحث درباره اهمیت طرح‌های تاریخ شفاهی انجام‌شده در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای اطمینان از درک عمیق‌تر از تاریخ کتابداری و اطلاع‌رسانی در ایران است. تحلیل روایات نشان می‌دهد که روحیه کتابداران حرفه‌ای پیشکسوت ایران تا چه اندازه در خدمت توسعه کتابداری نوین در کشور خود بوده است.روش: داده‌هایی که استنباط‌ها برمبنای آن‌ها صورت گرفته است، از تحلیل دقیق محتوای مصاحبه‌هایی استخراج شده است که در فرایند چهار طرح تاریخ شفاهی تولید شده است.یافته‌ها: چالش‌های پیش ‌ِروی کتابداران حرفه‌ای اولیه ایران در فرایند استقرار، گسترش و شکوفایی کتابداری مدرن در ایران و گذار از کتابداری سنتی به مدرن بسیار زیاد بود. ویژگی‌های شخصیتی مانند نظم کاری و برنامه‌ریزی، و اشتیاق به کسب مهارت از همکاران آمریکایی به عنوان مشاور در غلبه بر چالش‌ها مؤثر بود.نتیجه گیری: یافته‌ها نشان می‌دهد که چگونه تاریخ شفاهی می‌تواند جنبه‌های کمتر دیده‌شده تاریخ معاصر را روشن کند. طرح‌های تاریخ شفاهی باید در آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی تدریس شود تا دانشجویان بتوانند بینش عمیق‌تری از حرفه خود به‌دست آورند. مستندسازی تاریخ شفاهی کتابخانه‌های عمومی، مدرسه، دانشگاه و تخصصی برای ارتقای جایگاه اجتماعی این حرفه حائز اهمیت است. همچنین گزارش فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد به‌منظور تقویت روحیه کار داوطلبانه در حوزه‌های کتاب، کتابداری و کتابخوانی در دستور کار علاقه‌مندان به تاریخ کتابداری و متولیان این حوزه قرار گیرد و فرهنگ مشارکت جمعی را تقویت کند.fa_IR
dc.format.extent809
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانfa_IR
dc.publisherNational Library and Archives of Islamic Republic of Iranen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعاتfa_IR
dc.relation.ispartofNational Studies on Librarianship and Information Organizationen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30484/nastinfo.2021.3014.2088
dc.subjectکتابداری‌ و اطلاع‌رسانیfa_IR
dc.subjectتاریخ شفاهیfa_IR
dc.subjectمصاحبهfa_IR
dc.subjectسازمان اسناد و کتابخانه ملی ایرانfa_IR
dc.subjectکتابدارانfa_IR
dc.subjectپژوهشfa_IR
dc.titleروایت از روزن گفت‌وگو: تحلیل طرح‌های تاریخ ‌شفاهی کتابداری‌ و اطلاع‌رسانی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentنویسنده و پژوهشگر تاریخ شفاهی، کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume33
dc.citation.issue1
dc.citation.spage72
dc.citation.epage90
nlai.contributor.orcid0000-0002-7635-2681


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد