بررسی درمان مبتنی بر دلبستگی کودک محور برنشانگان افسردگی کودکان مقطع دبستان
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: در سالهای اخیر بیشتر مطالعات دربارة کاهش و درمان نشانههای افسردگی در بزرگسالان انجام گرفته است. متأسفانه نتایج به دست آمده از الگوها و درمانهای افسردگی بزرگسال قابل تعمیم به کودکان نیستند هدف این پژوهش بررسی بررسی درمان مبتنی بر دلبستگی کودک محور برنشانگان افسردگی کودکان دختر مقطع دبستان شهر بندرعباس بود.
روش: این تحقیق نیمه تجربی بوده و نمونهی پژوهش شامل 30 دانش آموز دختر مقطع دبستان بود که به صورت روش انتخاب تصادفی چند مرحلهای در دو گروه آزمایش ( 15 نفر) و کنترل ( 15 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش پرسشنامهی افسردگی کودکان و پرسشنامه کیفیت دلبستگی بودند. متغیر مستقل درمان مبتنی بر دلبستگی کودک محور بود که در شش جلسه گروهی برای دانش آموزان به همراه یک جلسه آموزشی برای والدین در گروه آزمایش اعمال شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر رویکرد دلبستگی کودک محور بر کاهش نشانههای افسردگی به ویژه در بعد خلق منفی مؤثر بوده است.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به این موضوع که نمیتوان بدون در نظر گرفتن تفاو تهای شناختی، هیجانی، رفتاری و جسمانی مرتبط با سن در افسردگی دوران کودکی از مداخلات بررسی شده مربوط به افسردگی بزرگسالان استفاده کرد، نتایج این پژوهش،رویکردی نوین را در زمینه مداخله در افسردگی دوران کودکی و ارتقای سلامت روانی کودکان در این سنین پیشنهاد میدهد.
کلید واژگان
درمان مبتنی بر دلبستگی کودک محورنشانگان افسردگی
کودکان مقطع دبستان
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیشاپا
2383-03282383-2304




