بررسی هماهنگی موسیقی کناری سور حوامیم از رهگذر سبک شناسی آوایی
(ندگان)پدیدآور
باباییان, طیبهاقبالی, مسعود
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
قرآن کریم کتابی است که وجوه اعجازی متعددی دارد که نخستین و بارزترین وجه آن تناسق و تناغم آن است که زبانی جهانی است، به گونهای که هرشنوندهای اعم از عرب زبان و غیر عرب زبان که آن را میشنود به وجد آمده و احساسات او دگرگون میشوددانش سبک شناسی یکی از علومی است که به واسطه آن میتوان به کاوش آوایی آن پرداخته و از زوایای اعجاز موسیقایی آن پرده برداشت. یکی از سطوح سبک شناسی، سبک شناسی آوایی بوده که یکی از زیرشاخههای آن موسیقی کناری است که حاصل توازن و تناسق در فاصله آیات است. از سوی دیگر اتفاق جمهور علمای علوم قرآنی بر آن است که بین سوری که حروف مقطعه مشابهی دارند تناسب کلامی و محتوایی ویژهای برقرار است، سور حوامیم ضمن آنکه دارای حروف مقطعه مشابهی در مطلع خود هستند، طبق نظر علمای علوم قرآنی نزولی پی در پی داشتهاند و در مصحف شریف نیز پشت سر هم قرار گرفتهاند؛ به همین دلیل در این نوشتار سعی شده است تا تناسب این سور از رهگذر سبک شناسی و در سطح آوایی مورد واکاوی قرار گیرد.نتایج این تحلیل که به روش توصیفی- تحلیلی است، نشان میدهد که فواصل آیات در این هفت سوره به طور غالب و چشمگیری به یکی از حروف «نون» و «میم» ختم شده و حروف ما قبل خواتیم در سطح بسیار قابل تأملی به یکی از حروف مدی ختم شده است که این مساله نه تنها موجد وجد در مخاطب است بلکه کاملا منطبق بر اغراض آیه و سور است.
کلید واژگان
سور حوامیمموسیقی
سبک شناسی
سطح آوایی
اعجاز قرآن
سبک شناختی
تاریخ نشر
2020-12-211399-10-01
ناشر
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم دانشکده علوم قرآنی خویسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق(ع)استادیار گروه علوم قرآن وتفسیر، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
شاپا
2645-57142676-6035