دوره 21, شماره 7

 

ارسال های اخیر

  • بررسی انتقادی کتاب روش تحقیق معاصر در علوم انسانی(مباحثی در سیاست‌های روش) 

    نامداریان, لیلا؛ ثقه الاسلامی, علیرضا (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2021-09-23)
    هدف این مقاله ارزیابی نقادانه کتاب «روش تحقیق معاصر در علوم انسانی(مباحثی در سیاست‌های روش»، تالیفِ احمد محمدپور است. در این کتاب، بستر شکل‌گیری بسیاری از مهم‌ترین جریان‌های نظری و عملی در علوم انسانی و جنبه‌های هستی­شناختی ...

  • آیا علوم انسانی را می‌توان به مثابه تکنولوژی فهم کرد؟ معرفی و ارزیابی کتاب علوم انسانی به مثابه تکنولوژی 

    موحد ابطحی, سید محمد تقی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2021-09-23)
    در سال­های اخیر موضوعاتی مانند مطالعات فلسفی، تاریخی، جامعه­شناختی درباره علم، علوم انسانی و تکنولوژی و نقش آنها در فرایند توسعه و پیشرفت کشور با استقبال بسیاری همراه شده است. بحث فلسفی درباره نسبت علم و تکنولوژی و به خصوص ...

  • روش‌شناسی پدیدارشناسانه هنر با نگاهی به آراء مایکل دوفرن و هایدگر 

    مصطفوی, شمس الملوک (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2021-09-23)
    هوسرل  در جایگاه مؤسس پدیدارشناسی، روش پدیدارشناسی را برای تحلیل هنر و آثار هنری به کار نگرفت و جز اشارات کوتاهی در مقاله­ی دائره‌المعارف بریتانیکا، چیزی در این حوزه ننوشت ولی راه پدیدارشناسی هنر را گشود وموجب گردیدکه ...

  • فرانظریه‌پردازی ضرورتی برای نقد نظریات جامعه‌شناسی 

    مسعودی, حمید؛ یوسفی, علی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2021-09-23)
    تنوع آراء و نظریات جامعه‌شناسی و نیاز توسعه علم به بازاندیشی و نقد مداوم نظریات، ارائه چارچوبی منطقی برای نقد و بررسی نظریه‌های جامعه‌شناسی را ضروری می‌سازد. هدف نوشتار حاضر فراهم آوردن این چارچوب با تکیه بر مفهوم ...

  • بررسی انتقادی کتاب رو‌ش‌شناسی علوم انسانی اسلامی 

    قائمی نیک, محمدرضا (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2021-09-23)
    کتاب «روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی» از احمدحسین شریفی (1395)، عضو هیات علمی موسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، دومین کتاب از سه‌گانۀ او دربارۀ علوم انسانی اسلامی (مبانی علوم انسانی اسلامی و نظریه‌پردازی اسلامی در علوم ...

  • بررسی کتاب رابطۀ دین و فناوری و نقد روایت آن از پروژۀ فناوری اسلامی 

    مختاری, محمود (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2021-09-23)
    این مقاله به معرفی و بررسی انتقادی کتاب رابطۀ دین و فناوری نوشتۀ آقای دکتر حسین مطیع (استادیار محترم دانشگاه صنعتی اصفهان) می‌پردازد. تلاش اصلی کتاب، چنانکه خود مؤلف نیز تصریح می‌کند، بررسی تعامل فناوری و دین در متن جهان‌بینی ...

  • بررسی دروس فلسفی در برنامه کارشناسی روان‌شناسی 

    عاشوری, مهدی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2021-09-23)
    چهار درس «معرفت‌شناسی»، «آشنایی با فلسفه اسلامی»، «روان‌شناسی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان (علم‌النفس)» و «فلسفه علم روان‌شناسی» در برنامه کارشناسی روان‌شناسی به مباحث فلسفی اختصاص یافته است. با انتخاب مباحثِ مناسبِ دانشجویان ...

  • بررسی و ارزیابی کتاب هرمنوتیک و نواندیشی دینی 

    عابدی رنانی, علی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2021-09-23)
    در دهه 70 شمسی جامعه فکری ایران با جریان نواندیشی دینی مواجه شد. این جریان روحی جدید در جامعه دانشگاهی و حوزوی دمید و بازار مباحثات و نقد علمی را رونق داد. مواجهه این جریان هم با مدرنیته و هم با سنت عمیق­تر از نسل­های پیشین ...

  • روش شناسی:گفتارهای ناگفته، تأملی در مقولۀ روششناسی در رشتۀ برنامه ریزی شهری و منطقه ای 

    طهماسبی, فراز؛ جابری مقدم, مرتضی هادی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2021-09-23)
    این مقاله مروری است بر کتاب راهنمای روش تحقیق برنامه‌ریزی راتلج. مروری که تلاش می‌کند محتوای کتاب را به اجمال بیان کند و از آن طریق نشان بدهد که درک و فهم روش‌شناسی تا چه اندازه بر کاروبار دانشگاهیان و حرفه‌مندان اثر ...

  • بررسی و ارزیابی کتاب گزینش تکنولوژی از دریچه‌ی بینش توحیدی 

    شفیع خانی, محمد امین؛ تقوی, مصطفی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2021-09-23)
    سرشت «فناوری مدرن غربی» و نیز نسبت میان جوامع غیر غربی با این پدیدار نوظهور بیگانه، دو امر­ مهمی است که به موازات افزایش آمیختگی این جوامع به این پدیدار، ذهن بسیاری از اندیشمندان بومی این جوامع را به خود مشغول ساخته است. ...

  • بررسی کتاب قواعد و زبان خصوصی از نظر ویتگنشتاین 

    شهریاری, شهرام (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2021-09-23)
    کتاب قواعد و زبان خصوصی از نظر ویتگنشتاین تفسیری متفاوت با تفاسیر رایج از کتاب پژوهش‌های فلسفی عرضه می‌کند. در این تفسیر، مسئلة پیروی از قاعده محور اصلی کتاب و استدلالی برای ناممکن بودن زبان خصوصی به شمار رفته است. کریپکی ...

  • تحلیلی انتقادی بر مناسبات«مِتا- فلسفه» و «روش شناسی» نقدی بر کتاب The End of the Philosophy of Religion ( پایان فلسفه دین) 

    شجاعی جشوقانی, مالک؛ بزرگ زاده, فاطمه (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2021-09-23)
    نیک تراکاکیس، فیلسوف معاصر دین در کتاب پایان فلسفه دین به طرح ایده خود پیرامون مناسبات متا-فلسفه و روش شناسی فلسفه دین معاصر در دو سنت تحلیلی و قاره ای پرداخته است. وی با بررسی نمونه آرای متفکرانی از این دو سنت نتیجه ...

  • در باب روش علمی و دانش اجتماعی 

    سیدی فرد, سید علی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2021-09-23)
    در میان نزاع‌های پردامنۀ روش‌شناختی، ایضاح مفهوم «روش علمی» کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است. در مقالۀ حاضر تلاش کرده‌ام تلقی روشنی از روش علمی ارائه کنم. این تلقی به دو مفهوم «باید و نبایدهای توصیفی» و «اهداف شناختی» گره ...

  • تاریخ‌شناسی؛ از بازساخت تا واساخت: نقدی بر کتاب واساخت تاریخ 

    رضوی, سید ابوالفضل (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2021-09-23)
    مواجهه مانزلو با ماهیت شناخت تاریخی و کیفیت حصول آن در دو افق معرفتی مدرنیسم و پسامدرن در پرتو طرح سه رویکرد تاریخ شناسانه بازساخت‌گرایی، برساخت‌گرایی و واساخت‌گرایی، در گذار از مدرنیسم تا پسامدرن، با تفاوت ظریفی که نوشتار ...

  • بررسی و نقد کتاب تحلیل هویت علم دینی و علم مدرن 

    زاهد زاهدانی, سید سعید؛ فتوتیان, علی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2021-09-23)
    رخداد عمدۀ فرهنگی و تمدنی امروز جهان، تقابل دو فرهنگ و تمدن اسلامی و مدرن است.  عامل طراحی و تحلیل هر فرهنگ، علم و معرفت آن فرهنگ است.  از این رو در محافل علمی یکی از مسائلی که مورد توجه می باشد تحلیل هویت علم در فرهنگ های ...