دوره 8, شماره2-پیاپی 29 بهار1400)
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
نقش علم در تکامل نفس از منظر ملاصدرا
(مجمع عالی حکمت اسلامی, 2021-09-23)با توجه به آراء ابتکاری صدرالمتألهین شیرازی در تلقی وجودی از علم و همچنین باور به تکامل ذاتی نفس، هدف اساسی نوشتار حاضر تبیین تأثیرگذاری علم بر تکامل و تعالی وجودی نفس است. از نظر ملاصدرا، علم امری وجودی است و چون وجود ...
-
بررسی نگرشهای سهگانه ابنسینا به صفات کمال خداوند (عینیّت خارجی و وحدت مفهومی، لازم ذات بودن و ارجاع به اضافه و سلب)
(مجمع عالی حکمت اسلامی, 2021-09-23)ابنسینا سه نظریه بهظاهر متفاوت در مورد صفات کمال خداوند دارد؛ گاه از عینیت وجودی و وحدت مفهومی صفات کمال سخن میگوید، گاه آنها را لازم ذات میداند و گاه آنها را به سلب و اضافه باز ...
-
تبیین جایگاه حق و قانون در نگرش کانت و اندیشه اسلامیی»
(مجمع عالی حکمت اسلامی, 2021-09-23)مفهوم حق و قانون از پرکاربردترین اصطلاحاتی است که در دانشهای مختلفی چون فقه، حقوق، اخلاق و سیاست از آن استفاده میشود. کانت از فیلسوفان برجسته عصر روشنگری است که مباحث عمیقی را در تبیین مفهوم حق و قانون و نقش تعیینکننده ...
-
معاد جسمانی عنصری از دیدگاه ملا نعیما طالقانی
(مجمع عالی حکمت اسلامی, 2021-09-23)حکمای اسلامی هر چند معاد روحانی را پذیرفتهاند، اما درباره معاد جسمانی و کیفیت آن اختلاف نظر دارند. یکی از این اندیشمندان، ملا نعیما طالقانی است. وی که یکی از اندیشمندان مشهور قرن دوازدهم هجری است، به معاد جسمانی با جسم ...
-
تبیین نسبیگرایی اخلاقی لیزا و راهنمای آن در مقایسه با اطلاق گرایی در حکمت متعالیه
(مجمع عالی حکمت اسلامی, 2021-09-23)«فلسفه برای کودکان» از برنامههای آموزشی جدید در جهت بهبود روند فلسفهورزی و تفکر در کودکان است. این برنامه با وجود ظرفیتهای خوب برای ایجاد فضای تفکر و خلاقیت، دارای مبانیای ناهمخوان با مبانی فلسفی بومی ایران میباشد. ...
-
اصل علیت و علوم انسانی
(مجمع عالی حکمت اسلامی, 2021-09-23)هرچند تبیین علّی یکی از مهمترین اهداف علوم طبیعی بهشمار میآید، اما این تبیین در علوم انسانی با تردیدها و ابهامهایی روبهرو است. این ابهامها علاوه بر آنکه سرآغاز پیدایش مکاتبی متعارض درباره ماهیت پدیدههای انسانی گشته ...
-
واکاوی و ارزیابی نشانوارههای اقتدارگرایی در مدینه فاضله
(مجمع عالی حکمت اسلامی, 2021-09-23)مدینه فاضله بهعنوان مدینه مطلوب در فلسفه سیاسی کلاسیک اسلامی، در معرض این انتقاد قرار دارد که مدینهای اقتدارگراست. هرچند فیلسوفان مسلمان کلاسیک، مدینه تغلب را از گونههای مدن غیرفاضله قرار دادهاند و مدینه فاضله را از ...
-
نسبت الهیات بالمعنی الاعم با الهیات بالمعنی الاخص از منظر حکیمان
(مجمع عالی حکمت اسلامی, 2021-09-23)دو اصطلاح «الهیات بالمعنیالاعم» و «الهیات بالمعنیالاخص» ناظر به دو بخش از مباحث در فلسفه اولی هستند که در موضوع خدا و صفات او مشترکاند. حال سؤال این است که این دو بخش چه نسبتی باهم دارند؟ آیا الهیات بالمعنیالاخص بخشی ...



