• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پژوهش در نظام های آموزشی
    • دوره 14, شماره 50
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پژوهش در نظام های آموزشی
    • دوره 14, شماره 50
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی رابطه نیازهای بنیادین روان‌شناختی در روابط با احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان متوسطه دوم: نقش واسطه‌ای خودکارآمدی اجتماعی

    (ندگان)پدیدآور
    حسینی ایرج, سیدجلال الدینمهدیان, حسینجاجرمی, محمود
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط نیازهای بنیادین روان شناختی و احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطه‌ای خودکارآمدی اجتماعی در دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم انجام گرفت. روش پژوهش مطالعه حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش-آموزان دوره متوسطه دوم شهر مشهد در سال تحصیلی 98-1397 بود. نمونه مورد بررسی 369 دانش آموز(پسر و دختر) بودند که به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس ارضای نیازهای بنیادین در روابط (لاگواردیا، رایان، کوچمن و دسی، 2000)، پرسشنامه خودکارآمدی اجتماعی نوجوانان (کنلی، 1989) و پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه (بری، بتی و وات، 2005) بود. تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان دادند اثر مستقیم و معناداری میان نیازهای بنیادین روان شناختی در ارتباط با معلمان با خودکارآمدی اجتماعی و احساس تعلق به مدرسه وجود دارد. به طوری که نیازهای بنیادین روان‌شناختی و خودکارآمدی اجتماعی 55 درصد از تغییرات احساس تعلق به مدرسه را تبیین می‌کردند. به نظر می‌رسد خودکارآمدی اجتماعی دانش‌آموزان در رابطه‌ی نیازهای بنیادین روان‌شناختی و احساس تعلق به مدرسه نقش واسطه‌ای داشته باشد
    کلید واژگان
    واژه‌های کلیدی : احساس تعلق به مدرسه
    خودکارآمدی اجتماعی
    نیازهای بنیادین روان شناختی

    شماره نشریه
    50
    تاریخ نشر
    2020-09-22
    1399-07-01
    ناشر
    انجمن پژوهش های آموزشی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد واحد بجنورد
    استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد، بجنورد، ایران.
    استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد، بجنورد، ایران.

    شاپا
    2383-1324
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/jiera.2020.220872.2214
    http://www.jiera.ir/article_112806.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/88138

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب