• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پژوهش در نظام های آموزشی
    • دوره 14, شماره 50
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پژوهش در نظام های آموزشی
    • دوره 14, شماره 50
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش خود دلگرم سازی مبتنی بر نظریه آدلر بر خودکارآمدی تصوری و بهزیستی روان‌شناختی

    (ندگان)پدیدآور
    سهرابی, زهرادرتاج, فریبرزلطفی عظیمی, افسانه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    503.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف آموزش خود دلگرم‌سازی مبتنی بر نظریه آدلر بر خودکارآمدی تصوری و بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی و طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری 6 ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش متشکل از کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه‌ دوم مدارس دولتی شهر تهران بود که در سال 98-1397 مشغول به تحصیل بودند. نمونه‌ی این پژوهش شامل 60 نفر (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل) بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و سپس گروه آزمایش به مدت 8 جلسه‌ی 90 دقیقه‌ای (هفته‌ای یک جلسه) تحت آموزش خود ‌دلگرم ‌سازی قرار گرفتند و گروه کنترل نیز هیچ آموزشی دریافت نکرد. ابزار استفاده ‌شده در این پژوهش شامل مقیاس خودکارآمدی تصوری دانش‌آموزان جینک و مورگان (1999) و مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف (1989) بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. نتایج تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها نشان داد که آموزش خود دلگرم‌ سازی باعث افزایش خودکارآمدی تصوری (01/0 >P ) و بهزیستی روان‌شناختی (01/0 >P ) دانش‌آموزان شده است و این تأثیر در بهزیستی روان‌شناختی پس از مرحله پیگیری پایدار مانده است. با توجه به اثربخش بودن این آموزش‌ بر افزایش خودکارآمدی تصوری و بهزیستی روان‌شناختی ارائه‌ی این آموزش‌ برای دانش‌آموزان مفید ارزیابی می‌شود.
    کلید واژگان
    بهزیستی روان‌شناختی
    خود دلگرم سازی
    خودکارآمدی تصوری

    شماره نشریه
    50
    تاریخ نشر
    2020-09-22
    1399-07-01
    ناشر
    انجمن پژوهش های آموزشی ایران
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
    استاد تمام روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
    استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب

    شاپا
    2383-1324
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/jiera.2020.213280.2180
    http://www.jiera.ir/article_110887.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/88131

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب