| dc.contributor.author | طهماسبی پور, نجف | fa_IR |
| dc.contributor.author | ابوالفضلی, پروین | fa_IR |
| dc.contributor.author | نصری, صادق | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T20:26:02Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T20:26:02Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T20:26:02Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T20:26:02Z | |
| dc.date.issued | 2020-06-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-11-09 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-08-18 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | طهماسبی پور, نجف, ابوالفضلی, پروین, نصری, صادق. (1399). اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر تاب آوری تحصیلی و عزت نفس دانش آموزان دختر دوره متوسطه. نشریه پژوهش در نظام های آموزشی, 14, 29-29. doi: 10.22034/jiera.2020.208129.2141 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2383-1324 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22034/jiera.2020.208129.2141 | |
| dc.identifier.uri | http://www.jiera.ir/article_109762.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/88110 | |
| dc.description.abstract | هدف پژوهش تعیین اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر تاب آوری تحصیلی و عزت نفس دانش آموزان در سال تحصیلی 97-96 بود. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش، آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه اول و دوم منطقه بام و صفی آباد از توابع اسفراین بود. نمونه هم شامل کلیه دانش آموزانی بود که نمره پرسش نامه های تاب آوری و عزت نفس آنان پایین تر از میانگین بود که از میان آنها تعداد 40 دانش آموز به صورت تصادفی ساده انتخاب و در گروههای آزمایش و کنترل( هرگروه 20 نفر) تقسیم شدند. ابزارهای های پژوهش، پرسشنامه های تاب آوری تحصیلی ساموئلز (2004) و عزت نفس کوپر اسمیت (1967) بود. برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی طی هشت جلسه نود دقیقه ای، فقط در گروه آزمایش اجرا شد. داده ها با آزمون کوواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد که برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر تاب آوری تحصیلی و مولفه هایش و همچنین بر عزت نفس و مولفه هایش(بجز مولفه ی عزت نفس خانوادگی) تاثیر مثبتی داشت(P<0/001). درنتیجه برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در افزایش عزت نفس و تاب آوری تحصیلی موثر بود. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن پژوهش های آموزشی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه پژوهش در نظام های آموزشی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | jiera | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22034/jiera.2020.208129.2141 | |
| dc.subject | برنامه کاهش استرس | fa_IR |
| dc.subject | ذهن آگاهی | fa_IR |
| dc.subject | تاب آوری تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | عزت نفس | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر تاب آوری تحصیلی و عزت نفس دانش آموزان دختر دوره متوسطه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران،ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،تهران،ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،تهران،ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 14 | |
| dc.citation.spage | 29 | |
| dc.citation.epage | 29 | |