بررسی قابلیتهای موردنیاز معلمان و شاگردان به منظور پرورش هوش هیجانی در دوره پیش دبستان
(ندگان)پدیدآور
ابن رومی, سمیهحسینی خواه, علیعلی عسگری, مجیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف شناسایی ویژگی معلمان و شاگردان برای پرورش هوش هیجانی در دوره پیشدبستان انجام شد. روش پژوهش، سنتزپژوهی بود. جامعه آماری پژوهش اسنادی کلیه اسناد شامل مقاله، کتاب علمی، رسالهها، منابع علمی و پایگاههای اطلاعات علمی مرتبط با مؤلفههای تعیین ویژگیهای موردنیاز مربیان و شاگردان بهمنظور پرورش هیجانی در دوره پیشدبستان بود که 79 منبع با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل دادهها به سه شیوه کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد. یافتهها نشان داد که ویژگیهای کودکان پیشدبستانی برای پرورش هوش هیجانی عبارتاند از: تعامل با محیط، تعاملمحور بودن، تأثیرپذیری از هیجانات، انتخاب، تشخیص جنسیتی قدرت ادراک تفاوتها و تشابهات، هیجانی بودن و غیره ویژگیهای مربیان/معلمان برای پرورش هوش هیجانی عبارتاند از: بیانگری هیجان، طرحکننده و ناقل مفاهیم، سؤالگری، بازیگری، شناخت کودکان، هنرمندی، فرآیندمحور بودن، شناخت بازی کودکان و غیره ازلحاظ موضوعی نیز دروس دوره پیشدبستانی تلفیقی است که مبتنی بر این مضامین در تلفیق است: تلفیق محتوا، تلفیق مهارتی، تلفیق فرآیندی، تلفیق محیط یادگیری، تلفیق موضوعی، تلفیق دروس، ترکیب نقشی و تلفیق فعالیتی.
کلید واژگان
تلفیقی بودن دروسکودکان پیشدبستانی
هوش هیجانی
تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
انجمن پژوهش های آموزشی ایرانسازمان پدید آورنده
گروه علوم تربیتی،دانشکده ادبیات ،علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران،ایراندانشگاه خوارزمی ، تهران ، ایران
دانشیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران




