• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پژوهش در نظام های آموزشی
    • دوره 14, ویژه نامه
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پژوهش در نظام های آموزشی
    • دوره 14, ویژه نامه
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر تلفیق درس تربیت‏بدنی با درس ریاضی بر یادگیری مهارت‏های بنیادی دانش ‏آموزان دختر

    (ندگان)پدیدآور
    حاجی رستملو, حوریهامیرتاش, علی محمدصفانیا, علی محمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    467.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در فضای پیوسته در حال تغییر‏، نظام‏های آموزشی و تربیتی عهده‏دار پیشرفت و توسعه آینده کشور هستند، یکی از مواردی که توجهات زیادی را در آموزش به خود جلب کرده سلامتی و داشتن مهارت‏های بنیادی در دانش‏آموزان هستند. این مطالعه با هدف کاربردی در آموزش‏وپرورش، بر اساس روش نیمه آزمایشی با طرح پیش‏آزمون-پس‏آزمون با گروه کنترل به بررسی تأثیر تلفیق درس تربیت‏بدنی با درس ریاضی بر یادگیری مهارت‏های بنیادی دانش‏آموزان پرداخته است. جامعه آماری تمام دانش‏آموزان دختر پایه دوم ابتدایی به تعداد 2000 نفر در سال تحصیلی 97-1396 بودند که با استفاده از روش نمونه‏گیری خوشه‏ای مرحله‏ای، نمونه‏ای 30 نفری از دانش‏آموزان دختر پایه دوم ابتدایی شهرستان خوی به‏عنوان شرکت‏کننده استفاده گردید. در راستای هدف پژوهش، دانش‏آموزان گروه آزمایش (15 نفر)، فعالیت‏های تربیت‏بدنی به‏صورت تلفیقی با درس ریاضی انجام دادند، درحالی‏که دانش‏آموزان گروه کنترل (15 نفر) فقط با همان روش سنتی درس ریاضی را خواندند. این پژوهش در قالب 10 جلسه 45 دقیقه‏ای و هفته‏ای یک‏بار انجام گرفت. برای جمع‏آوری داده‏ها از آزمون‏های آمادگی جسمانی شامل استقامت قلبی و تنفسی، انعطاف-پذیری، سرعت و تعادل (هادوی، 1388)، کتاب راهنمای ارزشیابی توصیفی دوم دبستان (احمدی، 1390)، آزمون ریاضی از کتاب راهنمای ارزشیابی توصیفی دوم دبستان (آزمون، 1391) و تکنیک‏های ارزشیابی اسمیت (1997) استفاده گردید. تحلیل آماری داده‏ها به کمک آزمون یومن ویتنی و تی مستقل بیانگر این بود که عملکرد در مهارت‏های بنیادی گروه آزمایش با سطح تفاوت آماری 05/0>p در پایان دوره بهتر از گروه کنترل بود. این یافته‏ها می‏تواند پیامدهای قابل‏توجه نظری و کاربردی برای تلفیق درس تربیت-بدنی با درس ریاضی بر روی مهارت‏های بنیادی دانش‏آموزان داشته باشد. در فضای پیوسته در حال تغییر‏، نظام‏های آموزشی و تربیتی عهده‏دار پیشرفت و توسعه آینده کشور هستند، یکی از مواردی که توجهات زیادی را در آموزش به خود جلب کرده سلامتی و داشتن مهارت‏های بنیادی در دانش‏آموزان هستند. این مطالعه با هدف کاربردی در آموزش‏وپرورش، بر اساس روش نیمه آزمایشی با طرح پیش‏آزمون-پس‏آزمون با گروه کنترل به بررسی تأثیر تلفیق درس تربیت‏بدنی با درس ریاضی بر یادگیری مهارت‏های بنیادی دانش‏آموزان پرداخته است. جامعه آماری تمام دانش‏آموزان دختر پایه دوم ابتدایی به تعداد 2000 نفر در سال تحصیلی 97-1396 بودند که با استفاده از روش نمونه‏گیری خوشه‏ای مرحله‏ای، نمونه‏ای 30 نفری از دانش‏آموزان دختر پایه دوم ابتدایی شهرستان خوی به‏عنوان شرکت‏کننده استفاده گردید. در راستای هدف پژوهش، دانش‏آموزان گروه آزمایش (15 نفر)، فعالیت‏های تربیت‏بدنی به‏صورت تلفیقی با درس ریاضی انجام دادند، درحالی‏که دانش‏آموزان گروه کنترل (15 نفر) فقط با همان روش سنتی درس ریاضی را خواندند. این پژوهش در قالب 10 جلسه 45 دقیقه‏ای و هفته‏ای یک‏بار انجام گرفت. برای جمع‏آوری داده‏ها از آزمون‏های آمادگی جسمانی شامل استقامت قلبی و تنفسی، انعطاف-پذیری، سرعت و تعادل (هادوی، 1388)، کتاب راهنمای ارزشیابی توصیفی دوم دبستان (احمدی، 1390)، آزمون ریاضی از کتاب راهنمای ارزشیابی توصیفی دوم دبستان (آزمون، 1391) و تکنیک‏های ارزشیابی اسمیت (1997) استفاده گردید. تحلیل آماری داده‏ها به کمک آزمون یومن ویتنی و تی مستقل بیانگر این بود که عملکرد در مهارت‏های بنیادی گروه آزمایش با سطح تفاوت آماری 05/0>p در پایان دوره بهتر از گروه کنترل بود. این یافته‏ها می‏تواند پیامدهای قابل‏توجه نظری و کاربردی برای تلفیق درس تربیت-بدنی با درس ریاضی بر روی مهارت‏های بنیادی دانش‏آموزان داشته باشد.
    کلید واژگان
    تربیت بدنی
    تلفیق
    ریاضی
    مهارت های بنیادی
    یادگیری

    تاریخ نشر
    2020-06-21
    1399-04-01
    ناشر
    انجمن پژوهش های آموزشی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه‌ریزی تربیت بدنی، گروه تربیت بدنی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
    استاد گروه تربیت بدنی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
    استاد گروه تربیت بدنی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

    شاپا
    2383-1324
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/jiera.2020.210842.2163
    http://www.jiera.ir/article_109771.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/88079

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب