نظام ملی مهارت و فناوری ایران (در تکاپوی ارائه مدل بومی)
(ندگان)پدیدآور
شیخ الاسلامی, عبدالرضاپورعباس, عبدالرسولپرند, کورشخنیفر, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
جهتدهی اسناد بر اساس مفاد و رویکرد قانونی و رشد توسعه ملی و دیدگاه کلان رجال نظام و بالأخص منویات مقام معظم رهبری که صراحتاً بهموازات علمگرایی، پنجههای کارآمد را نیاز اصلی مطرح کردهاند همگی اذعان دارند که روند روبه رشد نظام آموزشی مدرسه و دانشگاهی تا جایگاه بایسته و عملکرد شایسته فاصله دارد و در مقوله آموزشهای مهارتی و حرفه گرا با نگاهی به تاریخ این آموزشها در جهان پیشرو در حال تغییر و تحول نشان میدهد که این نظامها همواره در معرض اصلاح، تغییر و ارتقا کیفیت هستند. عمدهترین دلایل این اصلاحات، همسو ساختن نظام آموزش مهارتی و نظری با تغییراتی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری و پاسخگویی به نیاز بازار کار و علایق و تخصص گرایی مشتریان و مخاطبان که بهطورکلی نیروی کار است. ازآنجاکه در حال حاضر کشور ما در حال تجربه دوران جدیدی از تحول و توسعه است پرداخت به این مهم بسیار ضروری و حیاتی است. در این مقاله، سازمان آموزشی فنی و حرفهای و کمیتههای تلفیق نظام آموزش مهارت و فناوری ضمن بررسی فعالیتها و مطالعات اصیل و بنیادین انجامشده در کارگروه های مختلف، به بررسی نظرگاه نظام ارزشی و دینی پرداختند و سپس با بررسی تجارت بینالمللی، به ارائه ایده اصلی و دغدغه متولیان این تحول بنیادین در ارتباط با استقرار سامانه ملی، بومی، ارزشی و مهارت بنیان و جهان گرا در خصوص آموزشهای مهارتی و فناوری و تلاش برای فراهم کردن مدل متعالی و کیفی برای نظام آموزشی کشور اسلامیمان برآمده است.
کلید واژگان
مهارت ورزینظام ملی آموزش مهارت و فناوری
نظام صلاحیت های حرفه ای
نظام اشتغال
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2010-11-221389-09-01
ناشر
انجمن پژوهش های آموزشی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علم و صنعت ایراندانشگاه صنعتی امیرکبیر, ایران
دانشگاه شهید بهشتی, ایران
دانشگاه تهران, ایران




