| dc.contributor.author | فلاح مهنه, تورج | fa_IR |
| dc.contributor.author | یمینی, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | مهدیان, حسین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T20:25:31Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T20:25:32Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T20:25:31Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T20:25:32Z | |
| dc.date.issued | 2018-10-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-08-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-03-04 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-12-13 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | فلاح مهنه, تورج, یمینی, محمد, مهدیان, حسین. (1397). تأثیر رویکرد محتواییِ آموزش فلسفه برای کودکان بر باورهای فراشناختی و تفکر انتقادی دانشآموزان ابتدایی. نشریه پژوهش در نظام های آموزشی, 12(42), 157-172. doi: 10.22034/jiera.2018.84470 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2383-1324 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22034/jiera.2018.84470 | |
| dc.identifier.uri | http://www.jiera.ir/article_84470.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/87935 | |
| dc.description.abstract | پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رویکرد محتواییِ آموزش فلسفه برای کودکان (P4C) بر باورهای فراشناختی و تفکر انتقادی دانشآموزان و به روش تجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه آزمایشی و کنترل انجام گرفته است. جامعهی آماری عبارت بود از کلیهی دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر تربتحیدریه شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 95-96، که از میان آنان با روش نمونهگیری خوشهای و پس از غربالگری، 50 دانشآموز بهطور تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل دستهبندی شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه فراشناختهای کودکان (MCQ_C) (بکاو و همکاران، 2009، اصلاحشده توسط قادری و همکاران، 1394) و سنجش تفکر انتقادی ساسو (2013) بوده است. ابتدا از هر دو گروه پیشآزمون به عمل آمد سپس برای گروه آزمایشی 10 جلسه 1 ساعته، p4c با رویکرد فرآیندی تدارک دیده شد و گروه کنترل در این مدت آموزش خاصی نداشتند، در پایان مجدداً از هر دو گروه پسآزمون اخذ گردید، اطلاعات از طریق آزمون آماری تحلیل کوواریانس تک متغیره و به کمک نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که استفاده از رویکرد محتوایی P4C با احتمال 95 درصد بر باورهای فراشناختی و تفکر انتقادی دانشآموزان تأثیر معناداری دارد، بهطوریکه میانگین نمرات باورهای فراشناختی دانشآموزان گروه آزمایشی بعد از اعمال آموزش فلسفه بهطور معناداری کاهش و نمرات تفکر انتقادی آنان افزایش داشته است. درصورتیکه در گروه کنترل تغییرات معناداری رخ نداده است، بنابراین فرضیههای پژوهش مورد تأیید قرار گرفتند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 291 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن پژوهش های آموزشی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه پژوهش در نظام های آموزشی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | jiera | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22034/jiera.2018.84470 | |
| dc.subject | باورهای فراشناختی | fa_IR |
| dc.subject | تفکر انتقادی | fa_IR |
| dc.subject | فلسفه برای کودکان | fa_IR |
| dc.subject | رویکرد محتوایی | fa_IR |
| dc.title | تأثیر رویکرد محتواییِ آموزش فلسفه برای کودکان بر باورهای فراشناختی و تفکر انتقادی دانشآموزان ابتدایی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 12 | |
| dc.citation.issue | 42 | |
| dc.citation.spage | 157 | |
| dc.citation.epage | 172 | |