اثربخشی آموزش مفاهیم معنوی با محوریت مذهب بر عزتنفس دانشآموزان دبستانی
(ندگان)پدیدآور
شریعتمدار, آسیهامینی, آرزونوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم معنوی با محوریت مذهب بر عزتنفس دانشآموزان دبستانی با استفاده از طرح تجربی تک موردی با پیگیری یکماهه صورت گرفت. بدین منظور از جامعهی دانشآموزان دختر پایهی سوم دبستانهای دولتی واقع در منطقه 6 شهر تهران، تعداد سه نفر از آنها که عزتنفس ضعیف یا متوسط داشتند، با توجه به ملاکهای ورود، انتخاب شدند و مداخلات معنوی را به مدت 13 جلسه دریافت کردند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامهی عزتنفس آلیس پوپ (1989) استفاده شد و دادهها به روش تحلیل نگارهای و تعیین درصد بهبودی عزتنفس مورد تحلیل قرار گرفتند. در پایان مداخلات، نتایج حاصل از درصد بهبودی عزتنفس هر سه مراجع نشاندهندهی افزایش معنادار نمرات آنها در بُعد عزتنفس اجتماعی و عمومی بود. نمرات شرکتکنندگان به ترتیب در سه بُعد عزتنفس جسمی، تحصیلی و خانوادگی نیز پس از مداخلات افزایش یافت که نشاندهندهی تأثیر مثبت آموزش مفاهیم معنوی با محوریت مذهب است. بر اساس نتایج میتوان گفت، آموزش مفاهیم معنوی با محوریت مذهب بر ابعاد مختلف عزتنفس تأثیرگذار بوده و عزتنفس اجتماعی و عمومی شرکتکنندگان را بهصورت معناداری افزایش داده است.
کلید واژگان
مفاهیم معنویعزتنفس
دانشآموزان دبستانی
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
انجمن پژوهش های آموزشی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائیکارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه علامه طباطبائی




