قابلیتهای حرفهای موردنیاز اعضای هیأت علمی با توجه به تحولات جدید در دانشگاه: یک مطالعه کیفی
(ندگان)پدیدآور
جمالی زواره, بتولنصر, احمدرضانیلی, محمدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش کیفی بررسی قابلیتهای اساسی اعضای هیأت علمی دانشگاه برای کشف الگوی مفهومی قابلیتهای حرفهای اعضای هیأت علمی بوده است. روش مورداستفاده کیفیاکتشافی بود که با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. مشارکتکنندگان در پژوهش 26 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 96-95 بودند. نوع انتخاب نمونه هدفمند بوده است و انتخاب نمونهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه پیدا کرد. دادهها نیز از طریق مصاحبه نیمه سازمانیافته جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها، از روش تحلیل ساختاریو تفسیری استفاده شده است. یافتههای این پژوهش نشان داد که قابلیتهای اساسی اعضای هیأت علمی شامل پنج قابلیت اصلی شامل قابلیتهای عمومی، آموزشی، پژوهشی، تخصصی و اخلاق حرفهای است. قابلیتهای عمومی شامل ویژگیهای روانی، فردی و نگرشی، قابلیتهای آموزشی شامل مهارتهای تدریس، مدیریت کلاس درس، کاربست اصول تربیتی، مخاطب شناسی، قابلیتهای تخصصی شامل تسلط بر ابعاد دانش تخصصی، قابلیتهای پژوهشی شامل اجرای پژوهش، تولید و انتشار آثار علمی و اخلاق حرفهای شامل مهارتهای ارتباطی، اخلاق حرفهای در آموزش، اخلاق حرفهای در پژوهش و تعهد نسبت به دانشجو بود.
کلید واژگان
ارتقاءرشد حرفهای
قابلیتهای حرفهای
شماره نشریه
40تاریخ نشر
2018-04-211397-02-01
ناشر
انجمن پژوهش های آموزشی ایرانسازمان پدید آورنده
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه اصفهانگروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان
گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان




