• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پژوهش در نظام های آموزشی
    • دوره 12, شماره 40
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پژوهش در نظام های آموزشی
    • دوره 12, شماره 40
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مطالعه پدیدارشناسی تعلل ورزی تحصیلی دانش‌آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    فرید, ابوالفضلحبیبی کلیبر, رامینمحمدی, محمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    749.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر پی بردن به تجربیات دانش‌آموزانی بود که تعلل­ورزی تحصیلی داشتند. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11 نفر از دانش‌آموزان پسر سال چهارم رشته­های نظری مقطع متوسطه دوم (دبیرستان) شهرستان مریوان که به‌صورت هدفمند انتخاب شدند، در سال تحصیلی 96-95 انجام شد. مصاحبه‌های ضبط‌شده به‌صورت کتبی ثبت شدند و به روش هفت مرحله‌ای کلایزی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. تحلیل تجربه زیسته دانش­آموزان، موجب شناسایی و دسته­بندی و استخراج مقوله‌های اصلی «سبب‌شناسی تعلل ورزی تحصیلی»، «پیامدها» و «راهکارها» شد و همین‌طور از مقوله­های اصلی ذکرشده، مقوله‌های فرعی سبب‌شناسی درون فردی مشتمل بر نداشتن مهارت مدیریت زمان، کمال‌گرایی و مطلق اندیشی، افکار منفی و ترس از شکست، بی‌علاقه بودن به موضوعات درسی و سبب‌شناسی برون فردی و پیرامونی شامل دوستان بی‌برنامه و بی‌انگیزه، نبود الگوی موفق و همین‌طور پیامدهای عاطفی و روانی- تحصیلی و رفتاری - شناختی و راهکارهای فردی – اجتماعی از مقوله­های اصلی پیامدها و راهکارها، استخراج شدند. یافته‌های این پژوهش توانست تصویر روشنی از علل تعلل­ورزی تحصیلی، پیامدها و راهکارهای حل مشکل ارائه کند.
    کلید واژگان
    پدیدارشناسی
    تجارب دانش‌آموزان
    تعلل ورزی تحصیلی

    شماره نشریه
    40
    تاریخ نشر
    2018-04-21
    1397-02-01
    ناشر
    انجمن پژوهش های آموزشی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
    دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
    دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

    شاپا
    2383-1324
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/jiera.2018.64745
    http://www.jiera.ir/article_64745.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/87914

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب