نقش واسطهای ارزش تکلیف در رابطه بین خودکارآمدی و نگرش نسبت به ریاضی
(ندگان)پدیدآور
سلطانی نژاد, مهرانهمحمودی, کاووسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهای ارزش تکلیف در رابطه بین خودکارآمدی و نگرش نسبت به ریاضی بود. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش توصیفی-همبستگی انجام شده است. نمونه پژوهش شامل 380 دانشآموزان مقطع متوسطه از 4 دبیرستان دولتی شهر کرمان بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی یوشر و پاجارس (2009)، ارزش تکلیف پینتریچ و همکاران (1991) و نگرش نسبت به ریاضی لیم و چاپمن (2013) استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که خودکارآمدی اثر مستقیم (63/0) و غیرمستقیم (12/0) معنیداری بر نگرش نسبت به ریاضی دارد. همچنین اثر مستقیم ارزش تکلیف بر نگرش نسبت به ریاضی (66/0) و نقش واسطهای آن در رابطه بین خودکارآمدی و نگرش نسبت به ریاضی معنیدار بود (19/0). بهطورکلی، این متغیرها 48/0 درصد از واریانس نگرش نسبت به ریاضی را تبیین کردند. یافتههای پژوهش بیانگر اهمیت نقش خودکارآمدی و ارزش تکلیف در نگرش دانشآموزان نسبت به ریاضی بود.
کلید واژگان
ارزش تکلیفخودکارآمدی
نگرش نسبت به ریاضی
شماره نشریه
40تاریخ نشر
2018-04-211397-02-01
ناشر
انجمن پژوهش های آموزشی ایرانسازمان پدید آورنده
گروه علوم تربیتی، واحد کهنوج، دانشگاه آزاد اسلامی، کهنوج، ایرانکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی زرند




