تاثیر تدریس مشارکتی بر انسجام گروهی دانشآموزان ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
حسن زاده, شهربانوصالحی, کیوانمقدم زاده, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شواهد گستردهای نشان میدهد که استیلای رویکرد پوزیتویستی در محیطهای آموزشی، زمینه انفعال فراگیران و افت نشاط و پویایی را رقم زده است. پژوهش حاضر با درک ضرورت سنجش رویکردهای نوین آموزشی، به بررسی میزان تأثیر تدریس مشارکتی بر انسجام گروهی دانشآموزان ابتدایی پرداخته است. بدین منظور از طرح شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با استفاده از گروههای دستنخورده استفاده گردید. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر دوره ابتدایی پایه چهارم منطقه یک شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 است که 24 دانشآموز در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند و از روش نمونهگیری خوشهای دومرحلهای استفاده شد. ابزار مورداستفاده برای گردآوری دادهها، پرسشنامه محیط گروهی، کارون، ویدمایر و براولی (1985) بود. نتایج تحلیل کوواریانس (انکوا) نشان داد که تدریس مشارکتی بر انسجام گروهی دانشآموزان ابتدایی تأثیر معناداری دارد. بهطورکلی استفاده از ظرفیت تدریس مشارکتی، میتواند زمینه مطلوبی برای شکلگیری و تقویت پویایی و ارتقای فرهنگ کارهای گروهی در بین دانشآموزان مدارس ابتدایی، فراهم کند.
کلید واژگان
انسجام گروهیتدریس مشارکتی
دانشآموزان ابتدایی
روش آزمایشی
شماره نشریه
40تاریخ نشر
2018-04-211397-02-01
ناشر
انجمن پژوهش های آموزشی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشآموخته کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.استادیار گروه روشها و برنامههای آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
استادیار گروه روشها و برنامههای آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران




