تبیین فلسفة یادگیری با تأکید بر نظریة یادگیری وینچ
(ندگان)پدیدآور
پناهی, غلامحسنقائدی, یحییضرغامی, سعیدعبداللهی, محمدحسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر تبیین فلسفة یادگیری با تأکید بر دیدگاه وینچ درباره فلسفة یادگیری است. در این راستا، با استفاده از شیوه تحلیل مفهومی، ابتدا مفهوم یادگیری و دیدگاههای روانشناسانه و نیز مکاتب فلسفی یادگیری ارائه شده است. سپس اصول اساسی فلسفة یادگیری از منظر وینچ تشریح شده است. در تبیین جایگاه فلسفة یادگیری وینچ در میان سایر نظریات روانشناسانه، مشخص شد که علیرغم تأکید رفتارگرایان بر رفتار آشکار موجودات زنده و تأکید شناختگرایان بر فرایندهای شناختی، وینچ با جداسازی ابعاد عاطفی، شناختی و رفتاری در انسان مخالف است. وینچ همچون رفتارگرایان با مفهوم تربیت موافق است، اما برداشت او از تربیت متفاوت با نظر رفتارگرایان است. همچنین او بر اهمیت تأثیر توجه و تفکر در یادگیری تأکید میکند. این همان چیزی است که بهصورت برجسته در نظریههای شناختی و بهصورت کمرنگتر در نظریههای رفتاری نیز دیده میشود.
کلید واژگان
یادگیریفلسفة یادگیری
فلسفة یادگیری وینچ
شماره نشریه
36تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
انجمن پژوهش های آموزشی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمیدانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی
دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی




