دیدگاه دانشجویان دربارة نقش عوامل اجتماعی در تعلیم و تربیت
(ندگان)پدیدآور
افخمی عقدا, محمدکمالی زارچ, محمودراوه نادر, شکوهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی دیدگاه دانشجویان درباره نقش عوامل اجتماعی در تعلیم و تربیت انجام شده است.روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است.همه ی شرکت کنندگان در این پژوهش دانشجویان دوره ی کارشناسیدانشگاه یزد در نیمسال دوم سال تحصیلی 91 - 1390 بودند. بدین منظور 405 نفراز دانشجویان دانشگاه یزد به روشنمون هگیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزارتحقیق پرسشنامه ای نگرش سنج با 63 ماده بود. داده ها با استفاده ازآزمون های همبستگی پیرسون، من ویتنی وکروسکال والیس تحلیل شدند. نتایج نشان داد تمام عوامل اجتماعیِ موردبررسی، شاملِ فرهنگ، خانواده، گروه های دوستی، ورزش و سرگرمی و ارتباطات و اطلاعات، به ترتیب ذکر شده بیشترینتأثیر را برتعلیم و تربیت دارند و روابط معناداری بین جنسیت و اعتقاد به نقش عامل فرهنگ، وضعیت تاهل و شغل پدرو اعتقاد به نقش عامل خانواده، نوع سکونت با اعتقاد به نقش عامل گروه دوستی در تعلیم و تربیت مشاهده گردید. لذادر نظر گرفتنِ نقش این عوامل در برنامه ربز یهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها توصیه می شود
کلید واژگان
عوامل اجتماعیتعلیم و تربیت
دانشجویان
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
انجمن پژوهش های آموزشی ایرانسازمان پدید آورنده
دکتری علوم تربیتی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، مدرس دانشگاه پیام نور یزداستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور
استاد، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آموزگاری صدرالدین عینی، دوشنبه، تاجیکستان




