اثربخشی آموزش طرحواره درمانی به شیوه گروهی بر تعدیل طرحوار ههای ناسازگار اولیه دانش آموزان مورد آزار
(ندگان)پدیدآور
صبحی قراملکی, ناصرپورعبدل, سعیدعباسی, مسلمبیگان, محمد جوادنبی دوست, علیرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مطالعه اثربخشی طرحواره درمانی به شیوه ی گروهی بر تعدیل طرحواره های ناسازگار اولیه دانش آموزان موردآزار بود. این پژوهش آزمایشی و به شیوه پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش راکلیه دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شهرستان نورآباد )دلفان( در سال تحصیلی 93 - 92 تشکیل می دهند. آزمودنی هایپژوهش شامل 40 نفر از دانش آموزان پسر بود که از میان دانش آموزان مدارس راهنمایی شهرستان نورآباد )دلفان( بعد ازشناسایی ب هوسیله پرسشنامه کودک آزاری محمدخانی و همکاران و انجام مصاحبه بالینی ساختاریافته به صورت تصادفیخوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل ) 20 نفر برای هر گروه( گمارده شدند.برای جمع آوری داده ها از مصاحبه بالینی ساختاریافته، پرسشنامه کودک آزاری و فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره هایناسازگارانه اولیه یانگ ) YSQ-SF ( استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری ) MANCOVA ( نشان داد طرحوارهدرمانی به طور معن یداری طرحواره های ناسازگار دانش آموزان مورد آزار هیجانی را کاهش داده است ) 001 / P>0 (. این0 (. ایننتیجه تلویحات مهمی در زمینه آموزش و ارتقای بهداشت روانی این دانش آموزان دارد؛ بنابراین پیشنهاد می شود اینبرنامه درمانی هم در مدارس و هم در کلینیک ها ب هعنوان یک درمان همدلانه و مکمل سایر درمان ها برای کاهش عواطفمنفی و جلوگیری از شک لگیری طرحواره های ناسازگار در دانش آموزان مورد آزار موردتوجه قرار گیرد.
کلید واژگان
طرحواره درمانیطرحواره های ناسازگار اولیه
دانش آموزان مورد آزار
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
انجمن پژوهش های آموزشی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایراندانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی




