رابطهی توانایی حل مسئله اجتماعی با حافظه کاذب در نوجوانان بزهکار و عادی
(ندگان)پدیدآور
کریمی اصفهانی, فاطمهقائمی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه توانایی حل مسئله اجتماعی با حافظه کاذب در نوجوانان بزهکار و سالم بود. این مطالعه از نوع تحقیقات همبستگی بود. نمونه مورد مطالعه این پژوهش را تعداد 53 نفر از نوجوان بزهکار مقیم کانون اصلاح و تربیت شهر تهران و 48 نوجوان غیر بزهکار شاغل به تحصیل در دبیرستآنهای شهر تهران که با استفاده از روش تصادفی انتخاب شدند، تشکیل داد. از فرم کوتاه پرسشنامه مهارتهای حل مسئله اجتماعی و ابزار بررسی حافظه کاذب (الگوی DMR) جهت جمعآوری اطلاعات استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر روش های آمار توصیفی از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون ساده در نرمافزار آماری SPSS استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که در نوجوانان بزهکار، جهتگیری مثبت حل مسئله و سبک منطقی حل مسئله با حافظه کاذب همبستگی مثبت و معناداری دارد. در نوجوانان سالم، جهتگیری منفی حل مسئله و سبک تکانشی-بی دقتی حل مسئله با حافظه کاذب همبستگی منفی و معناداری دارد. همچنین یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد که حافظه کاذب، ابعاد سازگارانه حل مسئله را به صورت مثبت (352/0=β) و ابعاد ناسازگارانه حل مسئله را به صورت منفی (368/0-=β) پیشبینی میکند.
کلید واژگان
توانایی حل مسئله اجتماعیحافظهی کاذب
نوجوانان بزهکار
شماره نشریه
33تاریخ نشر
2016-07-221395-05-01
ناشر
انجمن پژوهش های آموزشی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهراناستادیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی




