تدوین چارچوب طراحی بازی های رایانهای آموزشی موضوعات شناختی در سطح خرد و بررسی میزان اثربخشی آن در یادگیری اصول
(ندگان)پدیدآور
دهقانزاده, حسینعلی ابادی, خدیجهمینایی, بهروزنیلی, محمدرضادلاور, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، تدوین چهارچوب طراحی بازی های رایانهای برای یادگیری انواع موضوعات شناختی و بررسی میزان اثربخشی آن در یادگیری اصول بود. برای رسیدن به این هدف از روش تحقیق ترکیبی استفاده شد. در بخش کیفی برای بدست آوردن چهارچوب از تحلیل استقرایی و در بخش کمی برای اعتباریابی درونی از نظر متخصصان به روش پیمایشی پرسشنامهای و همچنین برای ارزیابی اعتبار بیرونی از روش آزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. با تحلیل دادههای مربوط به مکانیکهای بازیهای رایانهای، 32 مکانیک مهم بازیهای رایانهای استخراج شد و با آموزش انواع موضوعات شناختی مطابقت داده شد. مکانیکهای پیشنهادشده جهت اعتباریابی درونی به 25 متخصص آموزش و بازیسازی ارسال شد و نتایج تحلیل حاصل از ارزیابی اعتبار درونی چهارچوب نشان داد که چهارچوب پیشنهادی برای آموزش موضوعات شناختی ، از اعتبار مناسب و خوبی برخوردار است. همچنین جهت بدست آوردن اعتبار بیرونی چهارچوب پیشنهادی در یادگیری اصول، بر روی 40 دانشآموز در گروههای کنترل و گواه اجرا شد. نتایج تحلیل کواریانس برای بررسی میزان اثربخشی و اعتباریابی بیرونی نیز نشان داد که بین بازی طراحیشده بر اساس چهارچوب پیشنهادی و بازی موجود تفاوت معناداری وجود دارد.
کلید واژگان
بازیهای رایانهایبازیهای آموزشی
بازیهای دیجیتال آموزشی
حیطه شناختی
شماره نشریه
33تاریخ نشر
2016-07-221395-05-01
ناشر
انجمن پژوهش های آموزشی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهراندانشیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
دانشیار گروه نرم افزار دانشگاه علم و صنعت
دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
استاد گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی تهران




