| dc.contributor.author | صارمی نیا, صبا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-12-14T13:47:01Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-03-05T13:47:01Z | |
| dc.date.available | 1400-12-14T13:47:01Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-03-05T13:47:01Z | |
| dc.date.issued | 2021-10-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-08-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2021-01-04 | en_US |
| dc.date.submitted | 1399-10-15 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | صارمی نیا, صبا. (1400). تحلیل محتوای کیفی حکمتهای امیرمؤمنان علی (ع) در نهجالبلاغه از منظر مدیریت دانایی. فصلنامه مدیریت اسلامی, 29(3), 5-37. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2251-6980 | |
| dc.identifier.issn | 2645-5234 | |
| dc.identifier.uri | https://im.ihu.ac.ir/article_206873.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/877571 | |
| dc.description.abstract | با بررسی کتب دینی به جرأت میتوان اذعان نمود که دین اسلام برای تفکر، دانش، معرفت و آگاهی ارزش بسیار زیادی قائل است. این در حالی است که در عصرحاضر، دانش بهعنوان سرمایهای کلیدی در توسعه و رقابتپذیری مطرح شده است و مدیریت دانش بهعنوان راهکاری نوین و ضروری جهت افزایش بهرهوری معرفی شده است. اما این مفهوم بهظاهر جدید مدیریتی، 1400 سال پیش در قرآن و سایر کتب دینی مطرحشده و توسط نبیاکرم و ائمه اطهار به صراحت به آن اشاره شده است. با اندک جستجو در ادبیات پژوهش حوزهی «مدیریت دانش» درمییابیم؛ این مفهوم برخاسته از «تجارب و مطالعات کسب وکار» بوده و مملو از مفاهیم، مدلها، راهکارها، روشهای متنوع با هدف پیادهسازی اثربخش مدیریت دانش میباشد. اما با وجود کثرت اشارات تصریحی و تلویحی به دانش و حکمت در متون دینی مسلمانان، تاکنون این متون از منظر شناسایی سازههای مرتبط با مدیریت دانش مورد تحلیل قرار نگرفته است. لذا در این پژوهش با هدف «شناسایی مؤلفههای مدیریت دانش» و توسعه «چارچوب مدیریت دانش منتج از متون اسلامی[1]» از تحلیل محتوای کیفی حکمتهای گهربار مولای متقیان در نهجالبلاغه استفاده شده است. مؤلفههای اصلی شناساییشده منتج از این فرآیند به شش دستهی کلی طبقهبندی شدهاند: «شرایط علّی»، «پدیده مدیریت دانش از دیدگاه اسلام»، «شرایط زمینهای تسهیلکننده مدیریت دانش اسلامی»، «عوامل مداخلهگر فرآیند مدیریت دانش اسلامی»، «راهبردها و به روشهای توصیهشده جهت مدیریت دانش اسلامی» و «پیامدهای فردی و اجتماعی منتج از پیادهسازی مدیریت دانش اسلامی». در مرحلهی بعد، با استفاده از محاسبهی ضریب همبستگی مؤلفهها و زیرمؤلفهها «چارچوب مفهومی مدیریت دانش اسلامی» توسعه یافته است. 1 از این پس این عنوان جهت سادهسازی "مدیریت دانش اسلامی" نامگذاری شده است. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام | fa_IR |
| dc.publisher | Imam Hussein University | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه مدیریت اسلامی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Scientific Journal of Islamic Management | en_US |
| dc.subject | مدیریت دانش اسلامی | fa_IR |
| dc.subject | نهجالبلاغه | fa_IR |
| dc.subject | تحلیل محتوای کیفی | fa_IR |
| dc.title | تحلیل محتوای کیفی حکمتهای امیرمؤمنان علی (ع) در نهجالبلاغه از منظر مدیریت دانایی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار و عضو هیات علمی، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها؛ دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 5 | |
| dc.citation.epage | 37 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-8300-7288 | |