نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصارمی نیا, صباfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-14T13:47:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-05T13:47:01Z
dc.date.available1400-12-14T13:47:01Zfa_IR
dc.date.available2022-03-05T13:47:01Z
dc.date.issued2021-10-23en_US
dc.date.issued1400-08-01fa_IR
dc.date.submitted2021-01-04en_US
dc.date.submitted1399-10-15fa_IR
dc.identifier.citationصارمی نیا, صبا. (1400). تحلیل محتوای کیفی حکمت‌های امیرمؤمنان علی (ع) در نهج‌البلاغه از منظر مدیریت دانایی. فصلنامه مدیریت اسلامی, 29(3), 5-37.fa_IR
dc.identifier.issn2251-6980
dc.identifier.issn2645-5234
dc.identifier.urihttps://im.ihu.ac.ir/article_206873.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/877571
dc.description.abstractبا بررسی کتب دینی به جرأت می‌توان اذعان نمود که دین اسلام برای تفکر، دانش، معرفت و آگاهی ارزش بسیار زیادی قائل است. این در حالی است که در عصرحاضر، دانش به‌عنوان سرمایه­ای کلیدی در توسعه و رقابت­پذیری مطرح شده است و مدیریت دانش به‌عنوان راهکاری نوین و ضروری جهت افزایش بهره‌وری معرفی شده است. اما این مفهوم به‌ظاهر جدید مدیریتی، 1400 سال پیش در قرآن و سایر کتب دینی مطرح‌شده و توسط نبی‌اکرم و ائمه اطهار به صراحت به آن اشاره شده است. با اندک جستجو در ادبیات پژوهش حوزه­ی «مدیریت دانش» درمی‌یابیم؛ این مفهوم برخاسته از «تجارب و مطالعات کسب وکار» بوده و مملو از مفاهیم، مدل‌ها، راهکارها، روش‌های متنوع با هدف پیاده­سازی اثربخش مدیریت دانش می‌‌باشد. اما با وجود کثرت اشارات تصریحی و تلویحی به دانش و حکمت در متون دینی مسلمانان، تاکنون این متون از منظر شناسایی سازه‌های مرتبط با مدیریت دانش مورد تحلیل قرار نگرفته است. لذا در این پژوهش با هدف «شناسایی مؤلفه‌های مدیریت دانش» و توسعه «چارچوب مدیریت دانش منتج از متون اسلامی[1]» از تحلیل محتوای کیفی حکمت­های گهربار مولای متقیان در نهج‌البلاغه استفاده شده است. مؤلفه‌های اصلی شناسایی‌شده منتج از این فرآیند به شش دسته‌ی کلی طبقه­بندی شده‌اند: «شرایط علّی»، «پدیده مدیریت دانش از دیدگاه اسلام»، «شرایط زمینه‌ای تسهیل‌کننده مدیریت دانش اسلامی»، «عوامل مداخله‌گر فرآیند مدیریت دانش اسلامی»، «راهبردها و به روش­های توصیه‌شده جهت مدیریت دانش اسلامی» و «پیامدهای فردی و اجتماعی منتج از پیاده‌سازی مدیریت دانش اسلامی». در مرحله‌ی بعد، با استفاده از محاسبه‌ی ضریب همبستگی مؤلفه‌ها و زیرمؤلفه­ها «چارچوب مفهومی مدیریت دانش اسلامی» توسعه یافته است. 1 از این پس این عنوان جهت ساده‌سازی "مدیریت دانش اسلامی" نام‌گذاری شده است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامfa_IR
dc.publisherImam Hussein Universityen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه مدیریت اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofScientific Journal of Islamic Managementen_US
dc.subjectمدیریت دانش اسلامیfa_IR
dc.subjectنهج‌البلاغهfa_IR
dc.subjectتحلیل محتوای کیفیfa_IR
dc.titleتحلیل محتوای کیفی حکمت‌های امیرمؤمنان علی (ع) در نهج‌البلاغه از منظر مدیریت داناییfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار و عضو هیات علمی، دانشکده مهندسی صنایع و سیستم‌ها؛ دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue3
dc.citation.spage5
dc.citation.epage37
nlai.contributor.orcid0000-0002-8300-7288


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد