| dc.contributor.author | تقی زاده, فاطمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسینی, محمدعلی | fa_IR |
| dc.contributor.author | قورچیان, نادرقلی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T20:24:53Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T20:24:53Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T20:24:53Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T20:24:53Z | |
| dc.date.issued | 2018-03-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-06-25 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-04-04 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | تقی زاده, فاطمه, حسینی, محمدعلی, قورچیان, نادرقلی. (1397). عوامل موثر بر توسعه مثبت گرایی در مدیران گروههای آموزشی در دانشگاههای کشور. نشریه پژوهش در نظام های آموزشی, 12, 215-230. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2383-1324 | |
| dc.identifier.uri | http://www.jiera.ir/article_64997.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/87715 | |
| dc.description.abstract | امروزه مثبت گرایی یکی از عوامل مهم موفقیت سازمانی است. مدیران مثبت نگر انگیزه کارکنان خود را ارتقا بخشیده و با ارائه افقی روشنتر زمینه رشد و تعالی سازمانی را فراهم می نمایند. رفتار سازمانی مثبت و رشد افکار مثبت، باعث افزایش عملکرد کارکنان، کارایی، بهبود بهره وری، رضایت خاطر، توسعه اقتصادی اجتماعی و بالا رفتن سطح رفاه می شود، هدف این مطالعه تعیین عوامل موثر بر توسعه مثبت گرایی در مدیران گروههای آموزشی در دانشگاههای کشور بود. مطالعه از نوع پیمایشی بوده. و جامعه پژوهش را مدیران گروههای آموزشی استان گیلان بعنوان مورد مطالعه تشکیل می دادند. مشارکت کنندگان در این پژوهش با استفاده از روش تمام شماری انتخاب شده و شامل 150 نفر از مدیران گروههای آموزشی دانشگاههای استان گیلان بودند. در ابتدا از طریق مرور ادبیات پژوهش 139 مولفه مثبت نگری استخراج و از طریق فرایند دلفی به 69 مولفه و در نهایت پس از تلفیق و حذف موارد تکراری 49 مولفه ی مستخرج در قالب 8 بعد تنظیم و پرسشنامه پژوهش مبتنی بر آن تنظیم شد. سپس پرسشنامه در اختیار مدیران آموزشی قرار گرفته پس از تکمیل و گردآوری بر مبنای آزمون فریدمن و تحلیل خوشه ای سلسله مراتبی (کلاستر) تحلیل شدند. در نهایت هشت مولفه(امید، تاب آوری، کیفیت زندگی، شادی، بخشش، خودکارآمدی، سرمایه روان شناختی، خوشبینی) شناسایی و از بین آنها به ترتیب شادی، خودکارآمدی و سرمایه روان شناختی در بین مولفه های ارائه شده دارای بیشترین اولویت و تاثیر در مثبت گرایی مدیران معرفی شدند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 495 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن پژوهش های آموزشی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه پژوهش در نظام های آموزشی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | jiera | en_US |
| dc.subject | مثبت گرایی | fa_IR |
| dc.subject | مدیران آموزشی | fa_IR |
| dc.subject | تحلیل خوشه ای سلسله مراتبی | fa_IR |
| dc.title | عوامل موثر بر توسعه مثبت گرایی در مدیران گروههای آموزشی در دانشگاههای کشور | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات- باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان- تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد و مدیر گروه دانشکده مدیریت و اقتصاد گروه آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی علوم تحقیقات، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 12 | |
| dc.citation.spage | 215 | |
| dc.citation.epage | 230 | |