آموزش فنی و حرفهای در قرن 21: سیاست های یونسکو در خصوص آموزش فنی و حرفهای در عصر اطلاعات و مقایسه جایگاه آموزش فنی و حرفهای ایران با آن سیاستها
(ندگان)پدیدآور
سلیمی, جمالنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده هدف این مقاله بررسی خط مشیهای یونسکو در رابطه با آموزش فنی و حرفهای و همچنین میزان انطباق آن با برنامههای فنی و حرفهای و مهارتآموزی در ایران است. برای این منظـور بـا توصـیف و شناسـایی مؤلفههای این آموزش ها از منظر یونسکو، به بررسی میزان انطباق برنامههـای فنـی و حرفـه ای مـا بـا ایـن سیاستهای جهانی در دوره های فنی و حرفهای پرداخته شده است. در این مقاله 12 مورد از سیاستها و پیشنهادهای یونسکو استخراج و در حوزه آموزش فنی و حرفهای ایران مورد آزمون قرار گرفتـه انـد . روش پژوهش کتابخانهای و توصیفی است. جامعۀ آماری شامل مربیان هنرستانهای شـهر سـنندج (بـه صـورت تصادفی 20 نفر انتخاب شدند) و مسئولان سازمان فنی و حرفهای استان (بـه تعـداد 10 نفـر از مـدیران و کارشناسان) هستند. ابزار تحقیق پرسشنامۀ محققساخته و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کمی استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که در 7 مورد از سیاستهـای پیشـنهادی (خـط مشـی هـا، برنامـه ریـزی و مدیریت ، ابعاد فنی و حرفهای آموزش عمومی ، آموزش فنی و حرفهای به منزله آماده شدن برای حوزه کار و اشتغال ، آموزش فنی و حرفـه ای بـه عنـوان یـادگیری مـداوم ، مکانیسـم راهنمـایی و مشـاورت ، فراینـد یادگیری، کارکنان و اعضای آموزشی مؤسسات فنی و حرفهای) وضعیت در حد نسبتاً مطلوب اسـت و در 5 مورد از سیاستهای پیشنهادی (تعریف و دامنه آموزش فنی و حرفهای، سیستم آموزش فنی و حرفهای: اهداف و مقاصد، محتوای برنامههای کارآموزی ، کادر مدیریتی و نظـارتی در برنامـه هـای آمـوزش فنـی و حرفهای ، همکاریهای بینالمللی) موارد نامطلوب برآورد شده است
کلید واژگان
مهارت آمـوزیآمـوزش فنـی و حرفـه ای
پیشـنهادهای یونسـکو در آمـوزش فنـی و حرفهای
نظام آموزش فنی و حرفهای ایران
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01
ناشر
انجمن پژوهش های آموزشی ایرانسازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشگاه کردستانشاپا
2383-1324Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
شناسایی مؤلفههای اخلاق حرفهای به منظور طراحی الگوی اخلاق حرفهای در بستر یادگیری الکترونیکی و آموزش از راه دور
عالیخانی, فرح؛ سرمدی, محمدرضا؛ سعیدی پور, بهمن؛ معصومی فرد, مرجان؛ گودرزی, ماندانا (دانشگاه پیام نورPayame Noor University, 2021-11-22)پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای اخلاق حرفهای در بستر یادگیری الکترونیکی و آموزش از راه دور و طراحی الگوی اخلاق حرفهای انجام پذیرفته است. برای دستیابی به این هدف از روش آمیخته اکتشافی با تمرکز بر روش کیفی- کمی بهره ...
-
آموزش فنی و حرفهای، نیروی انسانی و کارآفرینی مطالعۀ موردی آموزشهای فنی و حرفهای استان کردستان
سلیمی, جمال (سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور, 2014-09-01)در این پژوهش، به دنبال بررسی وضعیت مراکز آموزش فنی و حرفهای استان کردستان در زمینۀ تربیت نیروی انسانی و تولید سرمایۀ انسانی و نیز پرورش روحیۀ کار و اشتغال هستیم. روش پژوهش ما تحقیق پیمایشی مبتنی بر پرسشنامه و مشاهده است. ...
-
نقش انگیزش یادگیری و یادگیری حرفهای بر اجتماع یادگیری حرفهای معلمان
احمدی, جواد؛ قاسم زاده, ابوالفضل؛ مهدیون, روح الله (انجمن مدیریت آموزشی ایران, 2022-01-01)هدف پژوهش حاضر بررسی نقش انگیزش یادگیری و یادگیری حرفهای بر اجتماع یادگیری حرفهای معلمان ابتدایی است. روش تحقیق از نوع همبستگی، مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان ابتدایی شهرستان ...




