• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پژوهش در نظام های آموزشی
    • دوره 6, شماره 17
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پژوهش در نظام های آموزشی
    • دوره 6, شماره 17
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    آموزش فنی و حرفه‏ای در قرن 21: سیاست‏ های یونسکو در خصوص آموزش فنی و حرفه‌ای در عصر اطلاعات و مقایسه جایگاه آموزش فنی و حرفه‌ای ایران با آن سیا‌ست‌ها

    (ندگان)پدیدآور
    سلیمی, جمال
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    229.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده هدف این مقاله بررسی خط مشیهای یونسکو در رابطه با آموزش فنی و حرفهای و همچنین میزان انطباق آن با برنامههای فنی و حرفهای و مهارتآموزی در ایران است. برای این منظـور بـا توصـیف و شناسـایی مؤلفههای این آموزش ها از منظر یونسکو، به بررسی میزان انطباق برنامههـای فنـی و حرفـه ای مـا بـا ایـن سیاستهای جهانی در دوره های فنی و حرفهای پرداخته شده است. در این مقاله 12 مورد از سیاستها و پیشنهادهای یونسکو استخراج و در حوزه آموزش فنی و حرفهای ایران مورد آزمون قرار گرفتـه انـد . روش پژوهش کتابخانهای و توصیفی است. جامعۀ آماری شامل مربیان هنرستانهای شـهر سـنندج (بـه صـورت تصادفی 20 نفر انتخاب شدند) و مسئولان سازمان فنی و حرفهای استان (بـه تعـداد 10 نفـر از مـدیران و کارشناسان) هستند. ابزار تحقیق پرسشنامۀ محققساخته و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کمی استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که در 7 مورد از سیاستهـای پیشـنهادی (خـط مشـی هـا، برنامـه ریـزی و مدیریت ، ابعاد فنی و حرفهای آموزش عمومی ، آموزش فنی و حرفهای به منزله آماده شدن برای حوزه کار و اشتغال ، آموزش فنی و حرفـه ای بـه عنـوان یـادگیری مـداوم ، مکانیسـم راهنمـایی و مشـاورت ، فراینـد یادگیری، کارکنان و اعضای آموزشی مؤسسات فنی و حرفهای) وضعیت در حد نسبتاً مطلوب اسـت و در 5 مورد از سیاستهای پیشنهادی (تعریف و دامنه آموزش فنی و حرفهای، سیستم آموزش فنی و حرفهای: اهداف و مقاصد، محتوای برنامههای کارآموزی ، کادر مدیریتی و نظـارتی در برنامـه هـای آمـوزش فنـی و حرفهای ، همکاریهای بینالمللی) موارد نامطلوب برآورد شده است
    کلید واژگان
    مهارت آمـوزی
    آمـوزش فنـی و حرفـه ای
    پیشـنهادهای یونسـکو در آمـوزش فنـی و حرفهای
    نظام آموزش فنی و حرفهای ایران

    شماره نشریه
    17
    تاریخ نشر
    2012-08-22
    1391-06-01
    ناشر
    انجمن پژوهش های آموزشی ایران
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان

    شاپا
    2383-1324
    URI
    http://www.jiera.ir/article_53132.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/87688

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • شناسایی مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای به منظور طراحی الگوی اخلاق حرفه‌ای در بستر یادگیری الکترونیکی و آموزش از راه دور 

      عالیخانی, فرح؛ سرمدی, محمدرضا؛ سعیدی پور, بهمن؛ معصومی فرد, مرجان؛ گودرزی, ماندانا (دانشگاه پیام نورPayame Noor University, 2021-11-22)
      پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای در بستر یادگیری الکترونیکی و آموزش از راه دور و طراحی الگوی اخلاق حرفه‌ای انجام پذیرفته است. برای دست‌یابی به این هدف از روش آمیخته اکتشافی با تمرکز بر روش کیفی- کمی بهره ...

    • آموزش فنی و حرفه‌ای، نیروی انسانی و کارآفرینی مطالعۀ موردی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان کردستان 

      سلیمی, جمال (سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور, 2014-09-01)
      در این پژوهش، به دنبال بررسی وضعیت مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان در زمینۀ تربیت نیروی انسانی و تولید سرمایۀ انسانی و نیز پرورش روحیۀ کار و اشتغال هستیم. روش پژوهش ما تحقیق پیمایشی مبتنی بر پرسشنامه و مشاهده است. ...

    • نقش انگیزش ‌یادگیری و یادگیری ‌حرفه‌ای بر اجتماع یادگیری حرفه‌ای معلمان 

      احمدی, جواد؛ قاسم زاده, ابوالفضل؛ مهدیون, روح الله (انجمن مدیریت آموزشی ایران, 2022-01-01)
      هدف پژوهش حاضر بررسی نقش انگیزش یادگیری و یادگیری حرفه‌ای بر اجتماع یادگیری حرفه‌ای معلمان ابتدایی است. روش تحقیق از نوع همبستگی، مبتنی بر مدل‌یابی معادلات ساختاری می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان ابتدایی شهرستان ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب