ساختار عاملی مقیاس درگیری تحصیلی فریدریکس (شناختی، رفتاری و انگیزشی)
(ندگان)پدیدآور
طالبی, سعیدزارع, حسینرستگار, احمدحسین پور, امیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
درگیری تحصیلی یکی از مفاهیمی است که در سالهای اخیر توسط پژوهشگران مختلف بهکاربرده شده و بهکیفیت درگیری دانشجویان در فعالیتهای هدفمند آموزشی اشاره میکند سنجش میزان درگیری دانشجویاندر افزایش میزان یادگیری آنان و خصوصاً در مورد دانشجویانی که درخطر مردود شدن قرار دارند، نقشمحوری دارد. این پژوهش باهدف تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مقیاس درگیری تحصیلی انجام شد.روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور استان فارس می باشندبرای تعیین حجم نمونه، از فرمول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری خوشه ای استفا ده شد. داده ها ازطریق تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بررسی شد. تحلیل عاملی اکتشافی، به کشف سه خرده مقیاس منجرشد و تحلیل عاملی قرار گرفتن مؤلفههای مذکور را در زیر سازههای درگیری تحصیلی تأیید کرد. درمجموع ،مقیاس اصلاحشده درگیری تحصیلی از روایی و پایایی مطلوب برخوردار است و میتوان از آن برای ارزیابیباورهای درگیری تحصیلی دانشجویان استفاده کرد.
کلید واژگان
درگیری تحصیلیاعتباریابی
تحلیل عاملی اکتشافی
تحلیل عاملی تأییدی
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2014-05-221393-03-01
ناشر
انجمن پژوهش های آموزشی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه پیام نوراستاد دانشگاه پیام نور
استادیار دانشگاه پیام نور
کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی،دانشگاه علامه طباطبائی




