بررسی رابطه یادگیری سازمانی با تعهد سازمانی در بنیاد ملی نخبگان(مطالعهی موردی بنیاد ملی نخبگان)
(ندگان)پدیدآور
صفری, ثناطهماسبی, امیر محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
محقق در این پژوھش بھ بررسی رابطھ بین یادگیری سازمانی با تعھد سازمانی در بنیاد ملی نخبگان و تأثیر مؤلفھھای این دومفھوم بر ھم پرداختھ است. برای ھمین منظور از دو پرسشنامھی استاندارد واتکینز و ماریک برای یادگیری سازمانی وپرسشنامھی آلن و مایر برای تعھد سازمانی استفاده کرده است.روایی دو پرسشنامھ با توجھ بھ نظر متخصصان امر مورد تأییدقرارگرفتھ و پایایی آنھا نیز بھ کمک روش آلفای کرونباخ بھ ترتیب %٨٩و %٩١بھ دست آمده است. برای تحلیل دادهھا ازنرمافزار آماری spssدر دو سطح آمار توصیفی و استنباطی بھره گرفتھ شد. در بخش آمار توصیفی مشخصھھای آماری مانندمیانگین، مد، میانھ و در بخش آمار استنباطی آزمونھای رگرسیون چند گانھ، ضریب ھمبستگی اسپیرمن، آزمون Tتک نمونھایو آزمون تحلیل مسیر، استفاده شده است. نتایج پژوھش نشان داد ھر دو بعد اصلی یادگیری سازمانی و تعھد سازمانی در میانپاسخگویان دارای وضعیت مطلوب و رضایت کنندهای است و بین یادگیری سازمانی و تعھد سازمانی ارتباط مستقیم و معنیداریوجود دارد. در بین شاخصھھای فردی نیز سن و تحصیلات با یادگیری سازمانی و سابقھ، جنسیت و سن نیز با تعھد سازمانیدارای ارتباط معنیداری ھستند. در بین ابعاد یادگیری سازمانی نیز بعد چشمانداز مشترک بیشترین تأثیر را در افزایش تعھدسازمانی افراد و در بین ابعاد تعھد سازمانی نیز بعد یادگیری مستمر بیشترین تأثیر را در افزایش یادگیری سازمانی افراد دارد
کلید واژگان
یادگیری سازمانیتعھد سازمانی
بنیاد ملی نخبگان
شماره نشریه
34تاریخ نشر
2016-10-221395-08-01
ناشر
انجمن پژوهش های آموزشی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه پیام نور مرکز تھران جنوبکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه پیام نور مرکز تھران جنوب




