مدل علی پیشبینی عملکرد درس زبان انگلیسی: نقش ارزش تکلیف، خودکارآمدی زبان انگلیسی، ادراک از ساختار هدفی کلاس، اضطراب زبان خارجی و راهبردهای شناختی
(ندگان)پدیدآور
بیات, مرضیههاشمی, زهرانقش, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین باورهای انگیزشی فردی و محیطی با یادگیری زبان انگلیسی به واسطهی اضطراب زبان انگلیسی و راهبردهای شناختی یادگیری خودتنظیمی بوده است. رابطه متغیرها در قالب یک مدل علّی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه این پژوهش شامل دانشآموزان متوسطه شهر قم بوده و نمونهای شامل 313 نفر از دانشآموزان دختر چهارم دبیرستان ناحیه 1 و 3 شهر قم در سال تحصیلی 95- 94 به شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از: دو خرده مقیاس ارزش تکلیف و راهبردهای شناختی پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (پینتریچ و همکاران،1991)، مقیاس خودکارآمدی زبان انگلیسی چنگ (2001)، پرسشنامه اضطراب در کلاس زبان خارجی (هورویتز و همکاران،1986) و زیرمقیاس ساختار هدفهای ادراکشده کلاس درس (میگلی و همکاران،2000). این مدل به روش تحلیل مسیر آزمون شد و برازش آن با دادهها تأیید شد. نتایج حاصل از آزمون مدل و تحلیلهای واسطهای نشان داد که راهبردهای شناختی در رابطه بین ارزش و خودکارآمدی و اهداف تبحری با عملکرد زبان و همچنین متغیر اضطراب در رابطه بین ارزش تکلیف و اهداف اجتنابی و اهداف عملکردی با عملکرد زبان نقش واسطهای دارند. متغیرهای ارزش، خودکارآمدی، اهداف تبحری، عملکردی و اجتنابی 30 درصد از نمرات اضطراب و 34 درصد از نمرات راهبردهای شناختی را تبیین میکنند.
کلید واژگان
خودکارآمدی زبان انگلیسیارزش تکلیف
راهبردهای شناختی
ساختار هدفهای ادراکشده کلاس درس
اضطراب یادگیری زبان خارجی
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
انجمن پژوهش های آموزشی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه الزهرا تهراناستادیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهرا تهران
استادیار دانشگاه تهران




