عوامل موثر بر رفتار بازاریابی انارکاران شهرستان طارم
(ندگان)پدیدآور
میرزائی, بهنازشمس, علیرزمی, حلیمهفرهادی, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
انار یکی از مهمترین محصولات استراتژیک کشاورزی شهرستان طارم می باشد. علی رغم جایگاه مهم این محصول در معیشت خانوارهای روستایی، بازاریابی این محصول مانند سایر محصولات کشاورزی در کشور دارای مشکلاتی می باشد. هرگونه برنامهریزی در حوزه بهبود بازار انار، نیازمند شناخت رفتارهای بازاریابی انارکاران می باشد. لذا این تحقیق توصیفی- همبستگی با هدف بررسی عوامل موثر بر رفتار بازاریابی انارکاران در شهرستان طارم صورت گرفت. نمونه گیری به روش خوشه ای چندمرحله ای تصادفی انجام شد و تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 160 نفر از بین 5207 نفر به صورت مرحله به مرحله و با تناسب تعداد کشاورزان در سطح دهستان ها و روستاها انتخاب و مطالعه شد. داده ها به روش پیمایش با استفاده از پرسشنامه ساختارمند که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته، جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSSWin22 تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد که متغیرهای محل فروش انار، منابع تامین مالی، منبع تامین آب، دسترسی به اعتبار و خدمات مالی، دریافت وام از بانک و موسسات مالی، سابقه انارکاری، درآمد سالانه کشاورزی، فاصله تقریبی باغ تا مرکز فروش، عملکرد کل باغ، میزان خودمصرفی انار، هزینه حمل و نقل انار به بازار جهت فروش و استفاده از واسطهگران محلی در روستا جهت کسب اطلاعات با رفتار بازاریابی انارکاران رابطه مثبت و معنی داری دارند.
کلید واژگان
رفتار بازاریابیقیمت فروش
مکان فروش
انارکاران
شهرستان طارم
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2021-10-231400-08-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه زنجان، گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی2. دانشیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجان
دانشجوی دکتری گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجان
4. کارشناس برنامهریزی کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان




