ساخت و بررسی اثربخشی بسته آموزشی مهارتهای اجتماعی مبتنی بر ذهنآگاهی بر مؤلفههای مهارتهای اجتماعی در دانشآموزان دیرآموز
(ندگان)پدیدآور
امیری, نگارخادمی اشکذری, ملوکاخوان تفتی, مهنازصرامی, غلامرضا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این پژوهش، ساخت بستهآموزشی مهارتهای اجتماعی مبتنی بر ذهنآگاهی برای دانشآموزان دیرآموز و بررسی اثربخشی آن بر مؤلفههای مهارتهای اجتماعی در آنها بود. روش این پژوهش کمّی و از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر دیرآموز مقطع پنجموششم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که از بین آنها 30 نفر به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و با گمارش تصادفی، در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه قرار گرفتند. بسته آموزشی مهارتهایاجتماعی مبتنی بر ذهنآگاهی بر اساس مؤلفههای مهارتهای اجتماعی در دیگر برنامههای آموزشی، تکنیکهای ذهنآگاهی و نظر گروهی از روانشناسان تربیتی و معلمان دانشآموزان دیرآموز و پیشینههای پژوهشی مرتبط، طراحی و ساخته شد. این بسته در قالب 8 مهارت گوشدادن، پیروی از قانون، توجه به تکلیف، درخواستکمک، رعایتنوبت در مکالمه، مسئولیتپذیری، کنترلخشم، و دوستیکردن طی 10 جلسه به افراد گروه آزمایش بهصورت آنلاین (به دلیل شرایط قرنطینه ناشی از کرونا) آموزش داده شد. افراد گروه گواه در این زمان این آموزش را دریافت نکردند. ابزار پژوهش فرمِ والدین مقیاس درجهبندی مهارتهایاجتماعی گرشام و الیوت (1990) بود. کلیه دادههای متغیر وابسته مهارتهایاجتماعی با چهار مؤلفه مشارکت، قاطعیت، مسئولیتپذیری، و خودکنترلی با استفاده از نرمافزار26 SPSS مورد تجزیهتحلیل قرار گرفتند، و بنا به ضرورتِ حاصل از بررسی نتایج پیشفرضهای آزمون تحلیلکواریانس، در پردازش دادهها، آزمونهایUمنویتنی و t مستقل به کار رفتند. یافتهها نشاندهنده معناداری تفاوت در مؤلفههای مشارکت (P=0/001)، قاطعیت (P=0/000)، و مسئولیتپذیری (P=0/000)، و عدموجود تفاوت معنادار در مؤلفه خودکنترلی(P=0/001) بود. در کل یافتههای این پژوهش اثربخشی بسته آموزشی مهارتهای اجتماعی مبتنی بر ذهنآگاهی بر مؤلفههای مهارتهای اجتماعی در دانشآموزان دیرآموز را تأیید کردند. از این بستهآموزشی میتوان بهعنوان یک ابزار کمک آموزشی، در جهت بهبود مهارتهای اجتماعی این دانشآموزان در خانه و مدرسه استفاده کرد تا آنها بتوانند در جامعه بهعنوان شهروندانی مستقل و کارآمد ظاهر شوند.
کلید واژگان
دیرآموزذهنآگاهی
مهارتهای اجتماعی
شماره نشریه
43تاریخ نشر
2021-09-231400-07-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ،دانشگاه الزهرا، تهران، ایراندانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.



