• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 18, شماره 43
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 18, شماره 43
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ساخت و بررسی اثربخشی بسته آموزشی مهارت‌های اجتماعی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر مؤلفه‌های مهارت‌های اجتماعی در دانش‌آموزان دیرآموز

    (ندگان)پدیدآور
    امیری, نگارخادمی اشکذری, ملوکاخوان تفتی, مهنازصرامی, غلامرضا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف اصلی این پژوهش، ساخت بسته­آموزشی مهارت­های اجتماعی مبتنی بر ذهن­آگاهی برای دانش­آموزان دیرآموز و بررسی اثربخشی آن بر مؤلفه­های مهارت­های اجتماعی در آنها بود. روش این پژوهش کمّی و از نوع نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری کلیه دانش­آموزان پسر دیرآموز مقطع پنجم­و­­ششم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که از بین آنها 30 نفر به صورت نمونه­گیری­ در­ دسترس انتخاب شدند و با گمارش تصادفی، در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه قرار گرفتند. بسته آموزشی مهارت­های­اجتماعی مبتنی بر ذهن­آگاهی بر اساس مؤلفه­های مهارت­های اجتماعی در دیگر برنامه­های آموزشی، تکنیک­های ذهن­آگاهی و نظر گروهی از روان­شناسان تربیتی و معلمان دانش­آموزان دیرآموز و پیشینه­های پژوهشی مرتبط، طراحی و ساخته شد. این بسته در قالب 8 مهارت گوش­دادن، پیروی از قانون، توجه به تکلیف، درخواست­کمک، رعایت­نوبت در مکالمه، مسئولیت­پذیری، کنترل­خشم، و دوستی­کردن طی 10 جلسه به افراد گروه آزمایش به­صورت آن­لاین (به دلیل شرایط قرنطینه ناشی از کرونا) آموزش داده ­شد. افراد گروه گواه در این زمان این آموزش را دریافت نکردند. ابزار پژوهش فرمِ ­والدین مقیاس درجه­بندی مهارت­های­اجتماعی گرشام و الیوت (1990) بود. کلیه داده­های متغیر وابسته مهارت­های­اجتماعی با چهار مؤلفه مشارکت، قاطعیت، مسئولیت­پذیری، و خودکنترلی با استفاده از نرم­افزار26 SPSS مورد تجزیه­تحلیل قرار گرفتند، و بنا به ضرورتِ حاصل از بررسی نتایج پیش­فرض­های آزمون تحلیل­کواریانس، در پردازش داده­ها، آزمون­هایU­من­ویتنی و t مستقل به کار رفتند. یافته­ها نشان­دهنده معناداری تفاوت در مؤلفه­های مشارکت (P=0/001)، قاطعیت (P=0/000)، و مسئولیت­پذیری (P=0/000)، و عدم­وجود تفاوت معنادار در مؤلفه خودکنترلی(P=0/001) بود. در کل یافته­های این پژوهش اثربخشی بسته آموزشی مهارت­های اجتماعی مبتنی بر ذهن­آگاهی بر مؤلفه­های مهارت­های اجتماعی در دانش­آموزان دیرآموز را تأیید کردند. از این بسته­آموزشی می­توان به­عنوان یک ابزار کمک آموزشی، در جهت بهبود مهارت­های اجتماعی این دانش­آموزان در خانه و مدرسه استفاده کرد تا آنها بتوانند در جامعه به­عنوان شهروندانی مستقل و کارآمد ظاهر شوند.
    کلید واژگان
    دیرآموز
    ذهن‌آگاهی
    مهارت‌های اجتماعی

    شماره نشریه
    43
    تاریخ نشر
    2021-09-23
    1400-07-01
    ناشر
    دانشگاه سیستان و بلوچستان
    University of Sistan and Baluchestan
    سازمان پدید آورنده
    گروه روانشناسی تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ،دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
    دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
    استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
    استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

    شاپا
    2228-6683
    URI
    https://dx.doi.org/10.22111/jeps.2021.6500
    https://jeps.usb.ac.ir/article_6500.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/873799

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب