مقایسه اثربخشی مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت و تکنیکهای تنظیم هیجان بر احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری
(ندگان)پدیدآور
تقدیری, عزتنریمانی, محمدموسی زاده, توکل
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اختلال در یادگیری یکی از مشکلات بزرگی است که به خاطر آن، تعداد زیادی از دانشآموزان در همان سنین ابتدایی از مدرسه جدا شده و ترک تحصیل میکنند. هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه اثربخشی مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت و تکنیکهای تنظیم هیجان بر احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری بود. روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان ثبتنام شده در مرکز ناتوانیهای یادگیری آموزشوپرورش شهر اردبیل در سال تحصیلی 99-98 بود از این میان تعداد 45 نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در سه گروه آزمایشی و گروه کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند (در هر گروه 15 نفر) انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهی احساس تعلق به مدرسه بود. فرآیند اجرا مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت به مدت 5 جلسه و تکنیکهای تنظیم هیجان 10 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه پرداختند و گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. نتایج با استفاده از آزمون کوواریانس تک متغیره تجزیهوتحلیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بعد از کنترل اثرات پیشآزمون، تفاوت آماری معنیداری بین میانگین نمرات دو گروه آزمایش و کنترل، در نمره کل متغیر احساس تعلق به مدرسه (233/16=F) وجود دارد. از لحاظ کاربردی با توجه به اثربخش بودن مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت و تکنیکهای تنظیم هیجان بر احساس تعلق به مدرسه، افزودن آموزش تنظیم هیجان و انگیزه پیشرفت در برنامههای مدارس متناسب با نیازها و سبکهای یادگیری دانشآموزان دارای اختلال یادگیری، میتواند تأثیر بسزایی در افزایش احساس تعلق به مدرسه و ارتباط مؤثر دانشآموزان با معلمان داشته باشد.
کلید واژگان
مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفتتکنیکهای تنظیم هیجان
احساس تعلق به مدرسه
ناتوانی یادگیری
شماره نشریه
43تاریخ نشر
2021-09-231400-07-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
دانشجو دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایراننویسندۀ مسئول: استاد ممتاز، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران



