تدوین مدل علّی هیجانهای تحصیلی بر اساس جهتگیری هدف پیشرفت با نقش واسطهای خودپنداره تحصیلی و ارزش تکلیف
(ندگان)پدیدآور
شهابی, سمیراجدیدی, هوشنگیار احمدی, یحیی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش تدوین مدل علّی هیجان تحصیلی بر اساس جهتگیری هدف پیشرفت با نقش واسطهای خودپنداره تحصیلی و ارزش تکلیف بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را حدود 13 هزار نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان که در سال تحصیلی 98-97 مشغول به تحصیل تشکیل دادند. از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای 600 نفر از دانشجویان انتخاب شدند. پرسشنامههای هیجان تحصیلی پکران و همکاران (2005)، جهتگیری هدف پیشرفت الیوت و مکگریگور (2001)، خودپنداره تحصیلی لییو و وانگ (2005) و ارزش تکلیف تحصیلی لو و لین(2012) به عنوان ابزارهای سنجش مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل دادهها با دو نرمافزار SPSS و Amos انجام شد. یافتهها بیانگر تاثیر غیرمستقیم و معنادار جهتگیری تسلط-گرایش و تسلط-اجتناب بر هیجانهای مثبت و منفی تحصیلی از طریق خودپنداره تحصیلی و ارزش تکلیف بود. به عبارت دیگر، یافتهها نشان داد که جهتگیری تسلط-گرایش و تسلط-اجتناب بر خودپنداره تحصیلی و خودپنداره تحصیلی بر هیجانهای مثبت و منفی تحصیلی اثر مستقیم و معنیداری دارد. همچنین ارزش تکلیف بر خودپنداره تحصیلی و بر هیجانهای مثبت تحصیلی، جهتگیری عملکرد-گرایش بر خودپنداره تحصیلی و بر هیجانهای منفی تحصیلی اثر مستقیم و بر هیجانهای مثبت تحصیلی از طریق خودپنداره تحصیلی اثرغیر مستقیم و معنادار دارد (001/0>P). نتایج پژوهش حاضر نشان داد که در مجموع انواع جهتگیری هدف پیشرفت میتواند پیشبین مناسبی برای هیجان تحصیلی دانشجویان از طریق خودپنداره تحصیلی و ارزش تکلیف آنها باشد و با استفاده از راههای افزایش نمرات جهتگیری هدف پیشرفت میتوان هیجانهای مثبت تحصیلی دانشجویان را افزایش داد.
کلید واژگان
ارزش تکلیفجهتگیری هدف پیشرفت
خودپنداره تحصیلی
هیجان تحصیلی
شماره نشریه
42تاریخ نشر
2021-08-231400-06-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، ایرانگروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، ایران
گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، ایران



