• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 18, شماره 42
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 18, شماره 42
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تدوین مدل علّی هیجان‌های تحصیلی بر اساس جهت‌گیری هدف پیشرفت با نقش واسطه‌ای خودپنداره تحصیلی و ارزش تکلیف

    (ندگان)پدیدآور
    شهابی, سمیراجدیدی, هوشنگیار احمدی, یحیی
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این پژوهش تدوین مدل علّی هیجان تحصیلی بر اساس جهت­گیری هدف پیشرفت با نقش واسطه­ای خودپنداره تحصیلی و ارزش تکلیف بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مدل­ معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را حدود 13 هزار نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان که در سال تحصیلی 98-97 مشغول به تحصیل تشکیل دادند. از این جامعه با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای 600 نفر از دانشجویان انتخاب شدند. پرسشنامه­های هیجان تحصیلی پکران و همکاران (2005)، جهت­گیری هدف پیشرفت الیوت و مک­گریگور (2001)، خودپنداره تحصیلی لی­یو و وانگ (2005) و ارزش تکلیف تحصیلی لو و لین(2012) به عنوان ابزارهای سنجش مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل داده­ها با دو نرم­افزار  SPSS و  Amos انجام شد. یافته­ها بیانگر تاثیر غیرمستقیم و معنادار جهت­گیری تسلط-گرایش و تسلط-اجتناب بر هیجان­های مثبت و منفی تحصیلی از طریق خودپنداره تحصیلی و ارزش تکلیف بود. به عبارت دیگر، یافته­ها نشان داد که جهت­گیری تسلط-گرایش و تسلط-اجتناب بر خودپنداره تحصیلی و خودپنداره تحصیلی بر هیجان­های مثبت و منفی تحصیلی اثر مستقیم و معنی­داری دارد. همچنین ارزش تکلیف بر خودپنداره تحصیلی و بر هیجان­های مثبت تحصیلی، جهت­گیری عملکرد-گرایش بر خودپنداره تحصیلی و بر هیجان­های منفی تحصیلی اثر مستقیم و بر هیجان­های مثبت تحصیلی از طریق خودپنداره تحصیلی اثرغیر مستقیم و معنادار دارد (001/0>P). نتایج پژوهش حاضر نشان داد که در مجموع انواع جهت­گیری هدف پیشرفت می­تواند پیش­بین مناسبی برای هیجان تحصیلی دانشجویان از طریق خودپنداره تحصیلی و ارزش تکلیف آنها باشد و با استفاده از راه­های افزایش نمرات جهت­گیری هدف پیشرفت می­توان هیجان­های مثبت تحصیلی دانشجویان را افزایش داد.
    کلید واژگان
    ارزش تکلیف
    جهت‌گیری هدف پیشرفت
    خودپنداره تحصیلی
    هیجان تحصیلی

    شماره نشریه
    42
    تاریخ نشر
    2021-08-23
    1400-06-01
    ناشر
    دانشگاه سیستان و بلوچستان
    University of Sistan and Baluchestan
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، ایران
    گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، ایران
    گروه روان‌شناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، ایران

    شاپا
    2228-6683
    URI
    https://dx.doi.org/10.22111/jeps.2021.6385
    https://jeps.usb.ac.ir/article_6385.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/873789

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب