ارائه مدل علّی ادراک از محیط سازندهگرای اجتماعی و جهتگیریهای انگیزشی: نقش واسطهای باورهای خودکارآمدی و انتظار پیامد
(ندگان)پدیدآور
گراوند, هوشنگقبادیان, مسلم
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علّی ادراک از محیط سازندهگرایی اجتماعی و جهتگیریهای انگیزشی با نقش واسطهای باورهای خودکارآمدی و انتظار پیامد انجام شد. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 1643 دانشجو بود که از این میان 310 نفر براساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای ادراک از محیط یادگیری سازندهگرایی اجتماعی حقایقی و کارشکی (1394)، باورهای خودکارآمدی تحصیلی زاژاکووا و همکاران (2005)، انتظار پیامد دانشجو هاکت و همکاران (1992) و انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1992) استفاده شد. تحلیل دادهها با روش تحلیل مسیر به وسیله نرمافزار AMOS انجام گرفت. نتایج نشان داد سازندهگرایی اجتماعی، باورهای خودکارآمدی و انتظار پیامد اثر مستقیم مثبت و معنیدار بر انگیزش تحصیلی درونی و بیرونی داشتند (01/0 p
کلید واژگان
سازندهگرایی اجتماعیخودکارآمدی تحصیلی
انتظار پیامد
انگیزش تحصیلی
شماره نشریه
42تاریخ نشر
2021-08-231400-06-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
استادیار روان شناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایراناستادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، خرم آباد، ایران.



