اثرگذاری و اثرپذیری عوامل نهادی بر بینالمللیسازی شرکتهای فناور (مورد مطالعه صنعت داروسازی)
(ندگان)پدیدآور
بهرامی, حسینعزیزی, محمدبدیع زاده, علیرزقی شیرسوار, هادینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: صنعت داروسازی امروزه یکی از بزرگترین صنایع جهان بوده و با صنایع دیگر ارتباطی تنگاتنگ دارد. این صنعت زمینههای اشتغال بسیاری از متخصصان داروسازی، تکنسینهای فنی، کارشناسان بخش بازاریابی، تبلیغات و فروش را ایجاد کرده است. عوامل موثر متعددی بر صادرات پیش روی این صنعت در سطح جهان وجود دارد که برخی از این عوامل مربوط به تولیدات و برخی دیگر مربوط به بازار فروش آنها میباشد.
روش پژوهش: در این پژوهش میزان اثرگذاری و اثرپذیری هر یک از عوامل نهادی موثر بر بینالمللیسازی شرکت های فناور داروسازی ایران، مشتمل بر 37 شاخص برگرفته از مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته با صاحب نظران صنعت داروسازی، با بهرهگیری از تکنیک دیمتل تعیین گردید.
یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش، عوامل اثرگذار و اثرپذیر در بین المللی سازی شرکت های فناور داروسازی در 7 سطح دسته بندی گردید. معیارهایی که کاملاً وابسته و تاثیرپذیرند در سطح 1 قرار دارند و در سطح 2 معیارهایی قرار گرفته اند که از سطح اول میزان اثرپذیری کمتری دارند و نسبت به سطح 3 اثرپذیری بیشتری دارند و به همین ترتیب معیارهایی که بیشترین تاثیرگذاری را دارند در سطح 7 قرار گرفتند.
نتیجهگیری: معیارهای ثبات سیاستها و برنامههای بلند مدت دولت برای صادرات دارو، رعایت کیفیت و استانداردهای بینالمللی در تولید دارو، پایبندی به مقررات بهداشت و درمان کشورهای هدف و نبود تحریمها و مشکلات روابط با کشورها که اثرگذارترین شاخصها بر بینالمللیسازی شرکتهای فناور داروسازی هستند در بالاترین سطح قرار گرفتند.
کلید واژگان
بینالمللیسازیصنعت داروسازی
عوامل نهادی
شرکتهای فناور
اثرگذاری و اثرپذیری
شماره نشریه
39تاریخ نشر
2021-05-221400-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایراناستادیار، گروه کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استادیار، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
شاپا
2476-30122476-3020




