بیمه اعتبار تجاری، به مثابه شیوه ای نوین برای مدیریت مخاطرات بازرگانی
(ندگان)پدیدآور
جعفری, دیباامینی, منصورنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فعالیت در عرصه تجارت و سوداگری، همآنگونه که از نامش پیداست، تکاپو به منظور بیشینهساختن سود است. این مهم بیش از هر چیز، مستلزم کمینهسازی ضرر در مراودات تجاری است. مخاطراتی که در جریان تجارت رخ میدهند میتواند از سود شرکتها کاسته و حتی ضررهای جبران ناپذیری به آنها تحمیل نماید. خلف وعده یا قصور در ایفای تعهدات قراردادی توسط خریدار اعم از تأخیر و یا عدم بازپرداخت ثمن کالا و خدمات و اجتناب از قبول آن، مخاطراتی است که هماره بازرگانان را تهدید می نماید. شرکتهای بازرگانی در پی مدیریت این ریسکها ممکن است به طرق مختلفی دست یازند که بیمه اعتبار به دلایل عدیدهای میتواند یکی از بهترین این روشها باشد. چه اینکه علاوه بر جبران خسارت در صورت عدم بازپرداخت دریافتنیها توسط خریدار، از خطرات بازرگانی پیش روی بیمهگذار میکاهد. مع الاسف، این بیمه در کشور ما مغفول مانده، حال آنکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، بیمه اعتبار تجاری در زمره اولین گزینه های تجار است.نگارندگان در این مقاله بر آنند تا علاوه بر تبیین جبران خسارت بیمهگذار در صورت رخداد مخاطره بازرگانی به عنوان کارکرد متداول بیمه اعتبار نظیر سایر اقسام بیمه، اثر ویژه بیمه اعتبار در کاستن از میزان خطر را شرح دهد. امید آنکه مقاله حاضر، آغازی جهت پژوهشهای آتی حقوقی، اقتصادی و میان رشته ای به منظور فراهم آوردن زیرساختهای بایسته این بیمه در کشورمان و همسو شدن با رویه روز تجارت جهانی گردد.
کلید واژگان
بیمه اعتبار تجاریتأخیر در پرداخت دین
فاکتورینگ
مخاطره بازرگانی
ورشکستگی
سایر
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2021-09-231400-07-01
ناشر
دانشگاه تبریزسازمان پدید آورنده
گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانگروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران




