طراحی مدل علّی استراتژی های ورود به بازارهای بین المللی
(ندگان)پدیدآور
طاهرنژاد, کریمرنگریز, حسنمظفری, محمدمهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از دغدغههای کشورهای در حال توسعه در صحنه تجارت جهانی پایین بودن قدرت رقابت در آنها میباشد. با توجه به اهمیت راهبردی بنگاههای تولیدی در اقتصاد ملی و استانی به دلایلی از جمله داشتن سهم بسیار مهم در اشتغال، مشارکت در توسعه منطقهای، توسعه تجارت بینالمللی و ...، از مهم-ترین تصمیمات سازمانها، توجه به انتخاب حالت ورود در روند بینالمللی شدن شرکتها میباشد. تجربه ورود به بازار بینالمللی به عنوان یک محرک در گسترش جهانی شرکت است. هدف از انجام مقاله حاضر طراحی مدل بومی استراتژیهای ورود شرکتهای ایرانی به بازارهای بینالمللی است. پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی و از حیث هدف کاربردی است. پس از مرور مبانی نظری و پیشینهی پژوهش با استفاده از نظر 15 نفر از خبرگان بازاریابی و اساتید دانشگاهی که حداقل دارای 15 سال سابقه فعالیتهای اجرایی و پژوهشی در حوزه بازاریابی بینالملل بودند با روش دلفی فازی ابعاد و مؤلفههای کلیدی شناسایی شدند. سپس به طراحی مدل با تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری فازی جهت ساخت مدل بومی ورود به بازارهای بینالمللی استفاده شد. آنگاه با استفاده از پرسشنامه مقایسات زوجی و طیف یک تا چهار فازی مثلثی و تکنیک آزمایشگاه ارزیابی و تحلیل تصمیمگیری (دیمتل) فازی به بررسی شدت ارتباطات بین ابعاد تحقیق پرداخته شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد بُعد حمایت دولت تأثیرگذارترین بُعد و استراتژیهای ورود به بازارهای بینالمللی تأثیرپذیرترین بُعد در میان ابعاد مورد بررسی مقاله حاضر شناخته شدند. نتایج مقاله حاضر میتواند دید جامعی را به محققان و شرکتهای با هدف بینالمللی شدن و ورود این بازارها ارائه نماید.
کلید واژگان
استراتژیبازار بینالمللی
روش دلفی فازی
تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری فازی (FISM)
تکنیک آزمایشگاه ارزیابی و تحلیل تصمیمگیری فازی (FDEMATEL)
استراتژی های بازاریابی بین المللی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2021-09-231400-07-01
ناشر
دانشگاه تبریزسازمان پدید آورنده
گروه مدیریت بازاریابی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایرانگروه مدیریت منابع انسانی و کسب و کار، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران




