• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
    • دوره 4, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
    • دوره 4, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی مدل علّی استراتژی های ورود به بازارهای بین المللی

    (ندگان)پدیدآور
    طاهرنژاد, کریمرنگریز, حسنمظفری, محمدمهدی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    856.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یکی از دغدغه‌های کشورهای در حال توسعه در صحنه تجارت جهانی پایین بودن قدرت رقابت در آن‌ها می‌باشد. با توجه به اهمیت راهبردی بنگاه‌های تولیدی در اقتصاد ملی و استانی به دلایلی از جمله داشتن سهم بسیار مهم در اشتغال، مشارکت در توسعه منطقه‌ای، توسعه تجارت بین‌المللی و ...، از مهم-ترین تصمیمات سازمان‌ها، توجه به انتخاب حالت ورود در روند بین‌المللی شدن شرکت‌ها می‌باشد. تجربه ورود به بازار بین‌المللی به عنوان یک محرک در گسترش جهانی شرکت است. هدف از انجام مقاله حاضر طراحی مدل بومی استراتژی‌های ورود شرکت‌های ایرانی به بازارهای بین‌المللی است. پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی و از حیث هدف کاربردی است. پس از مرور مبانی نظری و پیشینه‌ی پژوهش با استفاده از نظر 15 نفر از خبرگان بازاریابی و اساتید دانشگاهی که حداقل دارای 15 سال سابقه فعالیت‌های اجرایی و پژوهشی در حوزه بازاریابی بین‌الملل بودند با روش دلفی فازی ابعاد و مؤلفه‌های کلیدی شناسایی شدند. سپس به طراحی مدل با تکنیک مدل‌سازی ساختاری تفسیری فازی جهت ساخت مدل بومی ورود به بازارهای بین‌المللی استفاده شد. آن‌گاه با استفاده از پرسش‌نامه مقایسات زوجی و طیف یک تا چهار فازی مثلثی و تکنیک آزمایشگاه ارزیابی و تحلیل تصمیم‌گیری (دیمتل) فازی به بررسی شدت ارتباطات بین ابعاد تحقیق پرداخته شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد بُعد حمایت دولت تأثیرگذارترین بُعد و استراتژی‌های ورود به بازارهای بین‌المللی تأثیرپذیرترین بُعد در میان ابعاد مورد بررسی مقاله حاضر شناخته شدند. نتایج مقاله حاضر می‌تواند دید جامعی را به محققان و شرکت‌های با هدف بین‌المللی شدن و ورود این بازارها ارائه نماید.
    کلید واژگان
    استراتژی
    بازار بین‌المللی
    روش دلفی فازی
    تکنیک مدل‌سازی ساختاری تفسیری فازی (FISM)
    تکنیک آزمایشگاه ارزیابی و تحلیل تصمیم‌گیری فازی (FDEMATEL)
    استراتژی های بازاریابی بین المللی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2021-09-23
    1400-07-01
    ناشر
    دانشگاه تبریز
    سازمان پدید آورنده
    گروه مدیریت بازاریابی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران
    گروه مدیریت منابع انسانی و کسب و کار، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
    گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران

    شاپا
    2588-5057
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/jiba.2021.44699.1647
    https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_13473.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/872251

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب