دوره 1, شماره 2

 

ارسال های اخیر

  • فقه و پویایی ماهیت سیاست خارجی رانشگر/بازدارنده 

    رنجکش, محمد جواد؛ ثروتی, سحر (انجمن ایرانی روابط بین الملل, 2012-01-21)
    یکی از حوزه های مهم سیاستگذاری در هر کشور ، عرصه سیاست خارجی به مفهوم راهبرد و اقدام جهت تامین منافع ملی/اهداف ملی در تعامل با سایر بازیگران خارجی و محیط بین الملل است. اهمیت این حوزه ، امروزه با عنایت به تحولات شتابان ...

  • آموزه هاو ساختارهای دموکراسی جهان شهریاز سطوح ملی تا جهانی 

    توحید فام, محمد (انجمن ایرانی روابط بین الملل, 2012-01-21)
    بی شک امروزه دموکراسی یکی از مقبول ترین اشکال نظام های سیاسی به شمار می رود و از دیر باز تاکنون اشکال مختلفی از آن توسط اندیشمندان ارائه شده است ولی اغلباینالگوها دارای سمت و سویی ایدئولوژیک بوده اند . دیوید هلد از جمله‌ ...

  • اعتبار احکام کیفری خارجی در فقه اسلامی و نقش آن در توسعه مناسبات بین المللی 

    جانی پور, مجتبی (انجمن ایرانی روابط بین الملل, 2012-01-21)
    در عصر حاضر با توجه به تسهیل و امکان رفت و آمد مردم به کشور های مختلف جهان، هرگاه یک فرد مقیم در دارالاسلام اعم از مسلمان و غیر از مسلمان در خارج از آن مرتکب جرم شود و در آنجا محاکمه شده ، تبرئه یا محکوم شود اگر به سرزمین ...

  • جایگاه منطقه ای جمهوری اسلامی ایران در دهۀ اول قرن بیست و یکم 

    حاجی یوسفی, امیرمحمد؛ محمدیان, محمد (انجمن ایرانی روابط بین الملل, 2012-01-21)
    به دنبال حادثه 11 سپتامبر 2001، تحولاتی در منطقه خاورمیانه روی داد که چهرۀ این منطقه را کاملاً دگرگون کرده است به گونهای که نظم منطقه برهم خورده و نظم جدیدی در حال شکلگیریست. در این نظم جدید، برخی بازیگران قدیمی از بین ...

  • زبان استعاره در گفتمان سیاست بین الملل 

    قربانی شیخ نشین, ارسلان (انجمن ایرانی روابط بین الملل, 2012-01-21)
    زبان استعاره در همه حیطه های ارتباطاتی از جمله گفتمان سیاسی مورد استفاده قرار می گیرد. هردوره از تاریخ استعارات مختص به خود را داشته است. از آنجایی که زبان به طور گسترده ای دارای ساختار های متفاوت فرهنگی و اجتماعی است می ...

  • نمایندگی/ سخن‌گوییِ جهان اسلام: چیستی ادّعا و کیستی مدّعی 

    خلیلی, محسن؛ دانشمندی, رضا؛ موسوی‌زاده جزایری, سیّدمحسن (انجمن ایرانی روابط بین الملل, 2012-01-21)
    زایش هویّت، هنگامی امکان‌پذیر می‌شود که در پیوندهای دوسویه، بر «خود/ دیگران»، تأکید شود. پرسش«چه کسی می‌تواند سخن‌گوی جهان اسلام باشد؟»، کمینه، از دو منظر قابل بررسی است: سخن‌گوی جهان اسلام از منظر خودِ جهان اسلام کیست و ...