ارائه الگوی بازاریابی حسی در صنعت مواد غذایی
(ندگان)پدیدآور
مینویی, مرتضیقره بیگلو, حسینعلوی متین, یعقوبفخیمی آذر, سیروسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با وجود اهمیت نظری موضوع برندسازی حسی، شکافی ژرف در حوزه تجربی وجود دارد. در مقاله حاضر با هدف پرکردن این شکاف به ارائه الگوی بازاریابی حسی در صنعت مواد غذایی پرداخته شده است. این مقاله از منظر هدف یک پژوهش بنیادی است که با روش پژوهش آمیخته و مبتنی بر استدلالی قیاسی-استقرایی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان نظری (اساتید بازاریابی) و خبرگان تجربی (مدیران صنایع غذایی) است. نمونهگیری به روش غیراحتمالی و به صورت هدفمند صورت گرفته است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه میباشد. جهت تحلیل مصاحبههای تخصصی، روش تحلیل مضمون بکار گرفته شده است. همچنین شاخصهای شناسایی شده با روش دلفی فازی اعتبارسنجی شده است. در نهایت به ارائه مدل نهایی پژوهش با روش ساختاری-تفسیری پرداخته شده است. تحلیل دادههای پژوهش در فاز کیفی با نرمافزار MaxQDA و در فاز کمی با نرمافزار Matlab انجام شده است. برای دستیابی به هدفهای پژوهش با تحلیل مصاحبه با خبرگان، مجموعهای از شاخصهای کاربردی بازاریابی حسی شناسایی شدند. مقولههای اصلی بازاریابی حسی عبارتند از استراتژی برند، بازاریابی حسی، مدیریت برند، مدیریت حواس، شخصیت برند، ارتباط هیجانی، شناخت مشتری هدف، مدیریت تجربه برند، تعامل دوسویه. نتایج تحلیل نشان داده است مدیریت برند عنصر زیربنایی مدل است که بر استراتژی برند، شناسایی مشتریان هدف و بازاریابی حسی تاثیر میگذارد. این عوامل نیز به نوبه خود موجب ارتباط هیجانی، مدیریت حواس و تعامل دوسویه با مشتریان میشوند.
کلید واژگان
برند سازی حسیبازاریابی حسی
مدیریت تجربه مشتریان
شخصیت برند
رویکرد آمیخته
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-04-201399-02-01
ناشر
انجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی(بازاریابی)،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز ،پردیس بین الملل ،تبریز،ایراناستادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد عجبشیر ،تبریز ، ایران(نویسنده مسئول)
استادیار گروه مدیریت ،واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ،تبریز، ایران
استادیارو عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز،تبریز،ایران
شاپا
2676-66632676-6671




