عوامل مؤثر بر همکاریهای علمی بینالمللی از دیدگاه صاحبنظران عرصه دیپلماسی علم ایران
(ندگان)پدیدآور
وزیری, اسماعیلصبوری, علی اکبرفیض آبادی, منصورهمحمدی, مرتضینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: شناسایی مهمترین عوامل مؤثر در تبادلات علمی بینالمللی، بر اساس دیدگاههای صاحبنظران عرصه دیپلماسی علم و فناوری کشور استروش: ابزار بهکاررفته در این پیمایش، پرسشنامهای بود که بر اساس ادبیات مرتبط با تعاملات و همکاریهای علمی بینالمللی تهیه شد. پس از بررسی و تأیید روایی و پایایی، پرسشنامه بهصورت برخط طراحی و برای پژوهشگران و متخصصان قلمرو دیپلماسی علمی کشور از طریق ایمیل ارسال شد.یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل عامل اکتشافی در این پژوهش، چهار مقوله تبادلات بینالمللی، بینالمللیسازی آموزش، عوامل ساختاری و عوامل زیرساختی را تأیید کرد. مقوله تبادلات بینالمللی شامل «افزایش و استفاده از انواع فرصتهای مطالعاتی داخل و خارج کشور، تبادل استاد و دانشجو و جذب استاد و همچنین اعطای بورس تحصیلی»، مقوله بینالمللیسازی آموزش شامل «تقویت آموزش از راه دور و مجازی، ارائه دروس به زبان بینالمللی در دانشگاهها، برگزاری دورههای تقویت زبان خارجی»، عوامل زیرساختی شامل «عقد موافقتنامهها و تفاهمنامههای علمی، تقویت انجمنهای علمی، گسترش سازمانهای غیرانتفاعی، ارتقای جایگاه معاونت بینالمللی دانشگاهها، برگزاری کنفرانسها و شرکت در مجامع بینالمللی» و عوامل ساختاری شامل «تقویت دیپلماسی علم و فناوری، وجود قوانین شفاف ثبت اختراع و اکتشاف و توجه به مباحث مربوط به حقوق مالکیت فکری و معنوی» شد. نتایج نشان داد که چهار مقوله فوق به طور معنیداری در توسعه همکاریهای علمی بینالمللی نقش دارند.نتیجهگیری: عوامل شناساییشده بهطور معنیداری در همکاریهای علمی بینالمللی مؤثرند. علاوه بر این، نتایج حاصل از آزمون آماری فریدمن نشان داد که تبادل استاد و دانشجو مهمترین عامل مؤثر در همکاریهای علمی بینالمللی از دیدگاه جامعه پژوهش درنظر گرفته شده است. افزایش فرصتهای مطالعاتی و تقویت انجمنهای علمی و ارتباط آنها با انجمنها و فدراسیونهای جهانی نیز در ردههای بعدی قرار دارند. تحلیل یافتهها نشان داد که رتبهبندی متغیر همکاریهای علمی از نظر متخصصان عرصه دیپلماسی معنیدار است و آنها رتبهبندی متفاوتی از شاخصهای ذکرشده دارند. علاوه بر این، نتایج پژوهش نشان داد که بین مؤلفههای درجه علمی، سابقه کاری و سن با مقوله زیرساختی و بینالمللیسازی آموزش از نظر پاسخگویان رابطه معنیداری وجود دارد و بین سایر مقولهها رابطه معنیداری بین متغیرها یافت نشد. تعامل و همکاریهای علمی بینالمللی در کشور، نیازمند رویکرد منسجم اهداف و وظایف ذینفعان مختلف عرصه دیپلماسی علم و فناوری کشور است که یک سازمان نیز بهمنزلة متولی مسئولیت راهبری امور آن را بر عهده داشته باشد.
کلید واژگان
تعاملات علمی بینالمللیمشارکتهای علمی
همکاریهای علمی
دیپلماسی علم و فناوری
ارتباطات علمی
پژوهش
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2022-01-211400-11-01
ناشر
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه زابل، زابل، ایراناستاد بیوفیزیک دانشگاه تهران، تهران، ایران
دکتری علم اطلاعات و دانششناسی. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
استادیار گروه آمار، دانشگاه زابل، زابل، ایران
شاپا
2252-05032383-322X




